Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Media Path byter namn – och breddar sig

Publicerad: 15 Februari 2011, 12:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Auditföretaget Media Path, som är starkt knutet till Sveriges Annonsörer, byter namn till Ebiquity.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

– Nu får vi ett närmare samarbete med Ebiquity, säger vd:n Ebba Horn.

Det var i början av 2009 som Media Path blev en del av brittiska Billets, som ägs av Ebiquity. Nu byter hela Billets-nätverket namn till Ebiquity, då man vill samla alla varumärken under samma namn.

Samtidigt har Ebiquity nyligen förvärvat bolaget Xtreme Information, vilket gör att produktportföljen utökas rejält.

– Vi kommer att ha vassare onlineprodukter och fler tjänster och modeller för roi. Dessutom stärks vårt erbjudande kring onlineoptimering, säger Ebba Horn.

Bolaget ska dock inte klampa in på mediebyråernas område, försäkrar hon.

– Vi gör inga medierekommendationer, vårt jobb är inte att göra mediaval. Vi ska inte konkurrera med mediebyråerna, säger Ebba Horn.

Media Path drogs igång år 2008 av Sveriges Annonsörer, som ansåg att det inte fanns några auditörer på marknaden som var anpassade för svenska förhållanden. Att man var så starkt knutet till en branschorganisation väckte en hel del kritik bland konkurrenter och mediebyråer.

Det har dock inte hindrat bolaget från att växa snabbt på den svenska marknaden, säger Ebba Horn. År 2009 omsatte Media Path 2,2 miljoner kronor.

– Vi har tredubblat vår omsättning. Marknaden växer men den är inte liak stor som i andra europeiska länder än. Av de riktigt stora annonsörerna gissar jag att hälften är auditerade. Den stora utmaningen är att anpassa våra tjänster efter digitalisering och nya sätt att kommunicera, säger Ebba Horn.

Svenska Ebiquity har i dag nio medarbetare.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.