Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

MEC förlorar Sony Ericsson

I juni tappade MEC kunden Ericsson till Starcom. Nu förlorar de också Sony Ericsson.

Henrik Widell


Publicerad: 15 November 2011, 07:09
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:51

Ämnen i artikeln:

Sony EricssonMECPHD

Sony Ericsson inledde en global mediebyråpitch i somras och nu står det klart att MEC tappar sin kund sedan 10 år till PHD. Det rapporterar Mediaweek.

Sedan pitchen inleddes har Sony skaffat sig total kontroll över Sony Ericsson genom att köpa 50 procent av aktierna till ett värde av 1,05 miljarder euro.

– PHD har imponerat på oss med sitt omfattande strategiska tänkande och sin insikt, dessutom finns en starka kulturell och och strukturell koppling mellan våra två team, säger Steve Walker, marknadschef på Sony Ericsson till Mediaweek.

Daniel Collin, vd på MEC Sverige säger:

– Det är så klart tråkigt. Men vi har nu tio års erfarenhet av att jobba med Nordens största mobilföretag och det är säkert en kunskap som andra mobilföretag vill dra nytta av. Så det är väl lite så vi tänker, att vi gärna vill jobba med en ny aktör i mobilbranschen.  

Enligt Mediaweek ligger den årliga mediebudgeten för Sony Ericsson, globalt, på cirka 1,4 miljarder kronor.

I Sverige investerade Sony Ericsson förra året 56 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar.

Ämnen i artikeln:

Sony EricssonMECPHD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.