Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

MEC förlorar Sony Ericsson

Publicerad: 15 November 2011, 07:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:51

I juni tappade MEC kunden Ericsson till Starcom. Nu förlorar de också Sony Ericsson.


Ämnen i artikeln:

Sony EricssonMECPHD

Sony Ericsson inledde en global mediebyråpitch i somras och nu står det klart att MEC tappar sin kund sedan 10 år till PHD. Det rapporterar Mediaweek.

Sedan pitchen inleddes har Sony skaffat sig total kontroll över Sony Ericsson genom att köpa 50 procent av aktierna till ett värde av 1,05 miljarder euro.

– PHD har imponerat på oss med sitt omfattande strategiska tänkande och sin insikt, dessutom finns en starka kulturell och och strukturell koppling mellan våra två team, säger Steve Walker, marknadschef på Sony Ericsson till Mediaweek.

Daniel Collin, vd på MEC Sverige säger:

– Det är så klart tråkigt. Men vi har nu tio års erfarenhet av att jobba med Nordens största mobilföretag och det är säkert en kunskap som andra mobilföretag vill dra nytta av. Så det är väl lite så vi tänker, att vi gärna vill jobba med en ny aktör i mobilbranschen.  

Enligt Mediaweek ligger den årliga mediebudgeten för Sony Ericsson, globalt, på cirka 1,4 miljarder kronor.

I Sverige investerade Sony Ericsson förra året 56 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Sony EricssonMECPHD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev