Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

MEC byter look

Publicerad: 2 Oktober 2012, 12:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:09

I dag är det premiär för mediebyrån MEC:s nya grafiska profil. Enligt Sverigechefen Daniel Collin är det mer än utseendet som ändras.


Ämnen i artikeln:

MEC

Hela MEC får i dag ett nytt grafiskt utseende, med en ny, snedställd logga, som tydligaste förändring.

Identiteten är samma för MEC över hela världen och är gjord av varumärkesbyrån Lambie-Nairns, som har jobbat med MEC:s förändring i nästan ett år.

– Det har gått tio år sedan fusionen mellan Mediaedge och CIA. Det har varit bra år, men omvärlden förändras och det började kännas som att det var dags för en aktualisering av byrån och av hur vi uttrycker oss, säger Daniel Collin, vd på MEC i Sverige.

Det nya utseendet är bara en del i ett omfattande förändringsarbete, som även omfattar kundlöften och strategier om vilken position MEC vill ta.

– Det ska sammanfatta allt vi gör, och har föregått av ett gediget arbete med en styrgrupp av nyckelpersoner från hela nätverket, och ett omfattande förankringsarbete, säger Daniel Collin, som dock ännu inte vill berätta hur den nya strategin ser ut.

– De delarna kommer att rullas ut under hösten.

Vad ska den nya loggan förmedla?

– Det som har varit viktigt är att det ska kännas nytt och annorlunda. Många mediebyråer, och kommunikationsbyråer i allmänhet, har ett liknande utseende. Vår projektgrupp har försökt att ta i så mycket det går.

Vad betyder loggan för en mediebyrå som MEC?

– Det är en viktig symbol för vad vi vill kommunicera, och ska ge oss och våra kunder en ständig påminnelse om att våga tänka nytt och annorlunda, säger Daniel Collin, och fortsätter:

– Jag har fullt förståelse för att de som inte har varit med i processen som lett fram till det nya utseendet, har svårt att se vad vi ser i en ny logga. Men internt innehåller den nya profilen ett antal inbygda värdeord, och fungerar som en signal för att vi ska lyfta blicken och våga tänka i nya banor.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MEC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.