Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

McCanns förlust – nästan 100 miljoner kronor

McCann Worldgroup AB – som rymmer byråerna McCann Stockholm, Scandinavian Design Group och MRM Stockholm – gjorde en brakförlust 2013.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 11 Augusti 2014, 11:45
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:32

Ämnen i artikeln:

McCann

Dagens Media har tidigare berättat om den tuffa ekonomiska situationen för McCann.

2012 minskade bolagets omsättning med nästan 25 procent, till 131 miljoner kronor, samtidigt som resultatet efter finansiella poster uppgick till -13,4 miljoner kronor.

I april förra året tillträdde en ny ledning för McCann, med uppdrag att få ordning på siffrorna.

Ett stort omstruktureringsarbete sjösattes, vilket resulterade i att bolagets pr- och produktionsenheter skrotades, samtidigt som stora personalneddragningar genomfördes. Därefter såldes byrån Momentum Sverige.

Nu har McCann summerat 2013 i ett bokslut.

Krympningen av verksamheten har bidragit till att bolagets omsättning har backat med 40 procent, till 79,1 (131) miljoner kronor.

Rörelseresultatet uppgår till -35,7 (-10,6) miljoner kronor, resultatet efter finansiella poster till -88 (-13,4) miljoner och resultatet på sista raden till -97,1 (-17,6) miljoner.

Resultatet belastas av en nedskrivning på 51 miljoner kronor i McCann-bolaget Starsky Digital Industries AB. Bolaget, som tidigare jobbade med utveckling av varumärken samt design, flyttade under 2013 över hela verksamheten till MRM Stockholm.

Enligt bokslutet minskade antalet anställda under 2013 från 74 till 57, samtidigt som personalkostnaderna ökade till 59,5 (55,5) miljoner kronor. Här har kostnaderna dragit iväg till följd av McCanns omstruktureringsprogram.

McCann skriver i bokslutet att bolaget nu har ”en kostnadsbild som är anpassad för verksamheten med förutsättningar att ta sig an den förändrade marknaden för kommunikation”.

Under 2014 har bolaget inga planer på att göra några fler omfattande förändringar.

”Fokus ligger på nykundsanskaffning och stabilisering av nuvarande kundrelationer. I tillägg till detta ska samarbetet med de nordiska systerbolagen utökas och underlättas”, skriver McCann Worldgroup.

McCann-byrån MRM Stockholm, som är specialiserad på relationsmarknadsföring och digital kommunikation, minskar omsättningen till 55,5 (59,8) miljoner kronor under 2013. Samtidigt redovisar MRM Stockholm ett rörelseresultat på -4,3 (0,6) miljoner kronor, vilket är byråns första negativa resultat någonsin.

"Anledningen kan till stor del hänvisas till den svagare marknadsutvecklingen som inleddes under andra halvan av 2012. Under fjärde kvartalet 2013 anpassades därför verksamhetens storlek till de rådande och de förväntade marknadsförutsättningarna varför utsikterna för en lönsam tillväxt framledes anses goda", skriver byrån i bokslutet.

Ämnen i artikeln:

McCann

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.