Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

McCann rattar Ikea-katalogen

Publicerad: 3 Augusti 2011, 05:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

För första gången kommer Ikea inte längre att göra sin katalog enbart i Älmhult. Istället är det Linus Karlsson-ledda New York-byrån McCann som fått uppdraget att tillsammans med inhouseteamet Icom ta fram en Ikea-katalog för framtiden.


Ämnen i artikeln:

McCannIkea

Tidigare har Ikeas katalog tagits fram av Icom, Ikeas inhouse-team i Älmhult, men nu har alltså McCann New York fått uppdraget att göra om katalogen, som har en upplaga på 200 miljoner. Det rapporterar branschtidningen Adage.

– Genom kombinera ny teknologi med den klassiska papperskatalogen kommer vi att kunna presentera berättelsen om Ikeas på helt nya sätt, samtidigt som det kommer bli smidigare att köpa Ikeas produkter. Vår omgörning av katalogen kommer bidra med en förbättrad användarvänlighet samtidigt som den kommer fortsätta vara relevant året runt skriver Mark Fallows, vice vd på McCann, i ett mail till Adage.

McCann kommer också jobba tätt intill Icom för att ta fram en global integrerad kampanj inför lanseringen av den nya katalogen.

Enligt Adage fick McCann uppdraget på grund av att Ikea är bekanta med Linus Karlssons karriär i Sverige.

– En stor del av Ikeas storhet beror på att de är kreativa i allting de gör och att få ta fram Ikeas nya katalog är en dröm. I slutändan handlar uppdraget om att skapa en mer spännande och nyttig upplevelse för väldigt många människor, säger Linus Karlsson till tidningen Daily Market.

Uppdraget kommer inte påverka Ikeas andra samarbeten med bland annad Forsman & Bodenfors i Sverige och Mother i London.

– Vi väljer partners som vi litar på och som förstår vårt varumärke och i vilken riktning vi vill ta det. Det fann vi hos Linus och hans team i McCann, säger Lena Simonsson Berge, chef för Ikeas globala kommunikation.

Enligt Adage spenderar Ikea runt 300 miljoner dollar på reklam varje år.

Ikea blev också utnämnda till "Advertiser of the Year" i Cannes nu i juni.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

McCannIkea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.