tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Maxus backar 27 procent

Publicerad: 3 augusti 2010, 04:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

Mer än var fjärde mediekrona försvann för Maxus förra året. "Nu har vi betydligt bättre fart", säger vd:n Håkan Wallén.


MS

Martin Schori


Group M-byrån Maxus drabbades hårt av förra årets lågkonjunktur. Byrån tappade 27 procent i omsättning och landade på runt 395 miljoner kronor. För 2008 var siffran 540 miljoner.

Samtidigt gick rörelseresultatet från 2,4 miljoner kronor 2008 till -1,5 miljoner kronor.

– Dels beror det på den allmänna konjunkturen, dels har vi haft neddragningar inom banksektorn, säger Maxus vd Håkan Wallén till Dagensmedia.se.

Framför allt drabbades mediebyrån hårt då kunden Citibank under förra sommaren bestämde sig för att dra in sin verksamhet - och därmed sin annonsering - mot svenska privatkunder. Samtidigt var byrån tvungen att varsla två anställda.

Under 2009 tappade Maxus också kunden Malaco Leaf, medan man fick in Fiat och behöll JM, som genomförde en pitch.

– Men 2009 känns som historia. Nu har vi betydligt bättre fart, säger Håkan Wallén.

Går ni med vinst i år?

– Jadå, det gör vi.

Byrån hade i snitt 31 anställda under förra året (29).

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev