Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Mattias Behrer tar över som vd på Dentsu Aegis Sverige

Publicerad: 18 November 2015, 11:29
Uppdaterad: 20 September 2016, 08:11

Dagens Media kan avslöja att Viacom-veteranen Mattias Behrer tar över som ny vd och koncernchef för Dentsu Aegis Network Sverige.


Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis

47-årige Mattias Behrer har en lång internationell karriär inom media, kommunikation och marknadsföring bakom sig.

Han har tidigare haft ledande roller inom H&M:s marknadsavdelning, han har varit global varumärkeschef på Tetra Laval, samt jobbat tio år inom Viacom-koncernen, som rymmer varumärken som MTV, Nickelodeon, Paramount och Comedy Central.

De senaste åren har Mattias Behrer varit global marknadschef för MTV, exklusive den amerikanska marknaden, samt vice vd och chef för Viacoms ungdomsdivision i elva länder i Europa.

Nu, kan Dagens Media berätta, är det klart att Mattias Behrer tar över efter Patrik Gamryd som vd för Dentsu Aegis Network Sverige.

– Jag tycker att det här är jätteroligt, säger Mattias Behrer till Dagens Media och fortsätter:

– Jag har haft en väldigt kul karriär så här långt, och jag försöker alltid att sätta mig själv i sammanhang där jag känner att jag och mitt team kan vara stolta över det som vi gör, och att vi kan göra skillnad. Efter att ha träffat personer inom Dentsu Aegis känner jag att det här är en sådan plats.

Mattias Behrer blev uppvaktad av Dentsu Aegis, med Norden-chefen Paal Fure i spetsen, i augusti i år. Då hade han redan börjat fundera på att söka nya utmaningar.

– Jag har jobbat tio år inom Viacom och det har varit en fantastisk resa. Men när man har jobbat länge på ett ställe är det oundvikligt att man börjar höja blicken och känner en nyfikenhet över vad som händer på andra ställen.

Mattias Behrer berättar att han framförallt har brunnit för det kommunikativa arbetet inom Viacom, och att den insikten är en av anledningarna till att han väljer att tacka ja till Dentsu Aegis-jobbet.

– Jag älskar marknadsföring, kommunikation, kreativitet och innovation. När jag tittar på den utvecklingen som Dentsu Aegis har haft de senaste två åren så inser jag att den här koncernen är en intressant plats att få utväxling på det som jag har lärt mig inom Viacom.

– Dentsu Aegis har haft ett bra momentum den senaste tiden, både resultatmässigt och vad gäller företagskulturen. Det finns en optimism och en framtidstro som är inspirerande.

Mattias Behrer berättar att han har arbetat med en uppsjö kommunikationskonsulter de senaste 20 åren, och att han idag har en god uppfattning om hur man bör jobba.

– Just nu står vi inför en enorm omställning genom hela mediebranschen och det ekosystem som mediebyråerna är en del av. Det kräver att man är på tå och har ordning och reda på visionen och arbetssättet. Där är Dentsu Aegis väldigt väl rustade. Kanske är det det bäst positionerade nätverket inför de utmaningar som hela branschen står inför.

Mattias Behrer lyfter bland annat fram Dentsu Aegis goda samarbete inom koncernen, där Carat, Vizeum, Iprospect och Isobar samverkar på ett framgångsrikt sätt.

– De har en tydlig struktur för samarbete och ett integrerat erbjudande för kunderna som är unikt både i Sverige och internationellt.

En annan sak som lockar Mattias Behrer är att bolaget har en tydlig digital ambition.

– Det är viktigt att kunna fostra och skaffa en bra digital kompetens, och inom Dentsu Aegis finns det en tydlig vision om att man ska vara 100 procent digitala om några år. Här finns en riktigt vass digital kompetens som gör att jag känner mig trygg på den här resan.

Hur gick det till när du fick jobbet?

– Jag blev tillfrågad i augusti någon gång. Sedan har det varit en lång process. Jag har aldrig varit med om så mycket tester och intervjuer. Det har varit en intressant och mycket ambitiös rekryteringsprocess som blev klar relativt nyligen.

Vad är det viktigaste som du tar med dig från Viacom?

– Eftersom det är ett medie- och contentbolag har jag de senaste åren levt i stormens öga av alla förändringar som driver branschen. Det handlar om den teknologiska utvecklingen och de förändrade attityder och värderingar som delvis följer av det teknologiska, samt hyperkonkurrensen, branschglidningen, där alla försöker navigera och därmed klampar in på allas områden. Jag har levt mitt i det här och sett det på nära håll. Det har gjort att jag har fått en bra förståelse för vad som driver branschen.

– Sen tror jag också att jag har ett utanförperspektiv, ett kundperspektiv och medieägarperspektiv som kan vara hälsosamt att ha när branschen är under den här utvecklingen. Jag tror att jag kan hjälpa till att utmana en del inställningar.

Hur är du som ledare?

– Jag står för ett tryggt, lugnt och tydligt ledarskap. Jag har van vid komplicerade matrisorganisationer, där Viacom är ännu mer komplext än Dentsu Aegis. Jag är också van vid snabba förändringar och kreativt styrda organisationer. Jag känner mig hemma i det.

Mattias Behrer fortsätter:

– Sen är jag duktig på att hitta talanger, vilket är en utmaning idag. Det handlar om att hitta dem, utveckla dem, och bygga högpresterande kreativa team där man får människor att springa åt samma håll. Sen är jag också nyfiken och lösningsoptimerad, och det tror jag passar bra i den typen av ledarskap som det här företaget behöver.

Vad blir viktigast för Dentsu Aegis i Sverige om man blickar några år framåt i tiden?

– Den digitala utvecklingen kommer inte att avstanna, snarare tvärtom. Man kan inte vara nöjd med vad man har åstadkommit, utan man måste ständigt vässa sin digitala kompetens. En annan sak är att det blir allt viktigare att ha en smidig relation med sin byrå, med ett integrerat förhållningssätt. Det gäller att vi utnyttjar kompetensen inom nätverken utan att kunden måste ha en massa kontaktpersoner. Det blir allt viktigare att lösa det på ett smidigt sätt under åren framöver.

– Sen tror jag också att vi måste börja titta försiktigt på hur vi kan diversifiera vårt erbjudande och hitta nya områden där vi kan tillföra värde. Det kommer stå högt upp på min agenda.

Vad talar för en mediebyrå i den branschglidning som pågår och där alla försöker ta ett större ansvar för kundernas kommunikation?

– Trovärdigheten och relevansen kommer från att vi befinner oss i gränssnittet teknologi, media och konsumentinsikter. Där någonstans har vi vår grundbiljett till förhandlingsbordet. Från kundperspektiv blir media och teknologi lika viktigt som den kreativa budskapsutformningen.

Mattias Behrer tillträder sin nya tjänst i början januari 2016. Viacom har han redan lämnat.

– Nu ska jag ta lite semester. Sen kör vi igång med full fart i januari, säger han.

Norden-chefen Paal Fure berättar för Dagens Media att han är glad över rekryteringen:

– Mattias var en kandidat som med råge uppfyllde våra kriterier och han har stor erfarenhet av att framgångsrikt driva P&L i en matrisorganisation som vår, säger han och fortsätter:

– Med hans gedigna kompetens inom kommunikationsbranschen och hans unika förmåga att engagera och mobilisera andra är jag övertygad om att han kommer att sammansvetsa byrågruppen och våra cirka 240 medarbetare i Sverige ytterligare och bidra till fortsatt tillväxt på marknaden. Det gläder mig även att Mattias Behrer kommer att bli en del av den nordiska ledningsgruppen. Mattias är en drömrekrytering, helt enkelt.

LÄS OCKSÅ:

HAR TRÄNAT TAEKWONDO

Namn: Mattias Behrer.

Ålder: 47 år.

Bor: Bromma.

Familj: Fru, fyra barn och en spansk mops vid namn Dolores.

Inkomst: "Inga kommentarer".

Karriär: Ledande roller inom H&M:s marknadsavdelning, global varumärkeschef på Tetra Laval, tio år inom Viacom-koncernen, varav senaste tiden som global marknadschef för MTV samt vice vd och chef för Viacoms ungdomsdivision i elva länder i Europa.

Okänd talang: "Har skrivit två marknadsföringsböcker, tränat taekwondo i fem år..."

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev