Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Marta Karlqvist: "Ett riktigt skitår"

Publicerad: 3 Augusti 2011, 08:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Trots att pr-byrån Cohn & Wolfe gjorde en brakförlust under förra året är vd:n Marta Karlqvist hoppfull inför framtiden. Redan nästa år räknar hon med att byrån når break even.


Ämnen i artikeln:

Cohn Wolfe

Som dagensmedia.se kunde berätta tidigare under dagen gjorde Cohn & Wolfe en brakförlust på -6 miljoner kronor under 2010.

Men Marta Karlqvist – som tillträdde tjänsten som vd i maj förra året – är inte orolig över byråns resultat. Hon vill inte heller kännas vid att Cohn & Wolfe skulle vara en byrå i kris, trots de ekonomiska problemen.

– När jag började för lite mer än ett år sedan var mitt uppdrag att omstrukturera kostnaderna och jobba mer effektivt. Jag visste redan då att ekonomin inte såg jättebra ut men jag är väldigt förhoppningsfull inför framtiden och är inte särskilt bekymrad, säger hon till dagensmedia.se och fortsätter:

– Vi siktar på att åtminstone nå break even i år och lyckas vi med det är det skitbra jobbat. Dessutom har vi ju vunnit guld i Spinn, fått en väldigt bra placering i årets byrå och fått flera nya kunder. Så jag ser det här mer som ett internt problem.

Blev du överraskad över att förlusten blev så pass stor?

– Om vi säger så här, hade jag kunnat förutse det när jag tog jobbet? Nej, för jag hade inte någon inblick i siffrorna. Jag kom ju in halvvägs i året och hade därför begränsade möjligheter att påverka årsresultatet för 2010. Men jag sa redan då att det kommer bli ett riktigt skitår och det blev det också, säger hon och fortsätter:

– Ju större verksamheten är desto längre tid tar det att vända skutan. Men nu har vi effektiviserat jättemycket och jag är riktigt nöjd med teamet som är på plats.

Marta Karlqvist berättar att hon nu fått en möjlighet att jobba mer strategiskt.

– När jag kom in fick jag arbeta väldigt operativt och ganska taktiskt. Att nu ha fått jobba lite mer strategiskt med våra erbjudanden känns väldigt roligt.

Cohn & Wolfes omsättning har sjunkit stadigt sedan 2005, hur viktigt är det att höja omsättningen (21 miljoner kronor för 2010, reds anm.)?

– Jag var inte med när omsättningen började sjunka men min ambition är först och främst att förbättra lönsamheten. Det tycker jag är viktigast. Sedan kan vi arbeta för att öka omsättningen.

Hur ser du på 2011?

– Vi har ju fått in flera stora kunder och har ett riktigt bra team. Som sagt, jag var inte överraskad över siffrorna för 2010, men det går bra för oss nu. Siffrorna kunde varit bättre förra året, men det blir bättre i år.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Cohn Wolfe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.