Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Marta Karlqvist blir vd för sammanslagna BCW

Publicerad: 16 Augusti 2018, 08:41
Uppdaterad: 17 Augusti 2018, 06:20

Marta Karlqvist blir för Burson Cohn & Wolfe. Foto: Janne Naess

UPPDATERAD. Burson Cohn & Wolfe ska ledas av Cohn & Wolfes vd Marta Karlqvist. "Det är en utmaning, en jätterolig utmaning", säger hon.


Ämnen i artikeln:

Marta Karlqvist

I februari i år meddelade byrånätverket WPP att pr-byråerna Cohn & Wolfe och Burson-Marsteller slås samman för att bilda den gemensamma byrån Burson Cohn & Wolfe (BCW).

Nu står det klart att det blir Cohn & Wolfes vd Marta Karlqvist som blir vd för den sammanslagna byrån i Sverige. Helena Olsson som varit vd för svenska Burson-Marsteller har i och med detta gått vidare till en roll som kommunikationschef på Movestic Liv & Pension.

– Det är en utmaning, en jätterolig utmaning, säger Marta Karlqvist om rollen som vd för den sammanslagna byrån och fortsätter:

– Jag gör mitt nionde år på Cohn & Wolfe och på det sättet som pr-branschen och de digitala erbjudanden har utvecklats under den tiden är det som att gå till ett nytt jobb varje år, det här är ännu en utmaning.

Vad är utmaningen med att få ihop två olika byråer?

– Om jag utgår från personalen så tror jag inte att det kommer bli något problem. Jag kanske är naiv nu men efter att ha träffat alla så har jag blivit positivt överraskad av att se att alla delar samma inställning till livet och samma "jävlar-anamma"-attityd. Så jag ser inte så jättestora utmaningar, utöver det praktiska förstås men sådant ger sig.

Inledningsvis kommer medarbetarna på Burson-Marsteller flytta in i Cohn & Wolfes lokaler på Drottninggatan i Stockholm någon gång runt slutet av augusti, början av september. Den nya byrån BCW kommer att bestå av ett 40-tal medarbetare med en ungefärlig sammanslagen omsättning på 60 miljoner kronor under 2017. Hur ska du få ihop byråernas olika kulturer?

– Jag tror på dialog och lyhördhet. Jag har hunnit att sitta ned med alla för att förstå var de kommer ifrån, vilka önskemål de har, hur de ser på sammanslagningen, vad de tycker att man ska fortsätta med och vad de tycker att man ska ändra på.

Marta Karlqvist ser att de båda byråerna har olika typer av kompetens som kommer kunna föras ihop på ett bra sätt. Burson Marsteller med djupare erfarenhet av public affairs och Cohn & Wolfe med mer digital kompetens och kreativitet.

Hur har kunderna reagerat på sammanslagningen?

– Responsen har varit uteslutande positiv eftersom det är så pass kompletterande verksamheter. Det hade varit svårare om vi hade varit mer lika varandra, då hade det även kunnat uppstå kundkonflikter vilket det inte gör nu.

Tills vidare kommer byrån Burson Cohn & Wolfe verka som två separata aktiebolag med egna budgetmål att arbeta efter.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Marta Karlqvist

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.