"Marknadsförare måste hitta ett nytt språk"

2011-10-25 07:22 Dante Thomsen  

Marknadscheferna har inte längre något inflytande och mer forskning behövs i reklambranschen. Det säger Ogilvy Group UK:s vice styrelseordförande Rory Sutherland i en exklusiv intervju.

När The Guardian skulle lista de 100 mäktigaste och mest inflytelserika människorna inom media, marknadsföring och pr hamnade Rory Sutherland, vice styrelseordförande på Ogilvy Group UK och styrelseordförande för IPA, Insitute of Practitioners in Advertising på plats 22.

Om tre dagar talar han på Tendensdagen, som anordnas av Sveriges Marknadsförbund. Men redan i dag berättar Rory Sutherland exklusivt för dagensmedia.se om vad som är fel med dagens marknadsföring och varför beteendeekonomi är så viktigt.

– Marknadsföringen har förlorat kontakten med akademisk forskning. David Ogilvy, som grundade Ogilvy Group, var så fascinerad av sociologi och antroprologi att han ville flytta huvudkontoret från Manhattan till Princeton. Den dimensionen finns inte i marknadsföringen i dag, säger Rory Sutherland.

Varför är det viktigt att få in mer forskning i marknadsföringen?

– Det är för att vi gör ofattbara tekniska framsteg men vi har inte alls blivit bättre på att förstå det mänskliga beteendet. Vi måste bli bättre på att använda vetenskap för att förstå hur de påverkansmodeller vi använder fungerar och hur dem påverkar människans ekonomiska beslut. Inom fysiken har vi fyra fundamentala modeller så varför kan vi inte ha det i marknadsföringen?

Du säger att marknadscheferna saknar inflytande i dag, vad beror det på?

– En del av det är vårt eget fel. Vi har aldrig försökt att hitta ett språk som tilltalar människor utanför vår värld. Det är som med astrologi. Gillar du astrologi kommer någon som pratar om stjärntecken och konstellationer låta helt övertygande, men för mig som inte tror på astrologi snackar du bara skit. Det låter som skräp. Därför måste vi hitta ett språk som övertygar även dem utanför branschen.

Du talade på Tendensdagen för tre år sedan, vad har ändrats sedan dess?

– En stor förändring är att utvecklingen av kommunikationsteknologin börjar lugna ner sig. Det är som med T-forden. När den kom var det en enorm förändring jämfört med tidigare, då man gick eller hade häst och vagn. En modern bil i dag är så klart bättre än en T-Ford men effekten på mänskligheten är mindre. Samma sak händer nu med bredbandet och de sociala medierna.

Tendensdagen anordnas på Berns i Stockholm. Årets tema är "Utmaningar".

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt