Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Mannov och Samurai går ihop

Publicerad: 7 December 2010, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

I oktober köpte First Flight den danska pr-byråjätten Mannovs svenska verksamhet. Nu går Mannov ihop med Malmöbyrån Samurai PR.


– Vi vill bygga en digital kommunikationskoncern där pr-bygget är en viktig del. Det är svårt att hitta duktiga konsulter, och det här är ett bra sätt att komma upp i storlek. Samurai har en bra kundbas och bra kompetens, säger First Flights vd Carl-Magnus Cronholm till dagensmedia.se.

Samurai PR upphör som varumärke och all verksamhet läggs i Mannov.

– Vi ska vara sju anställda nästa år och siktar på en omsättning på 1 miljon kronor per konsult, säger Carl-Magnus Cronholm.

Om två år hoppas Mannov ha 12-15 konsulter på plats.

– Tillsammans med First Flight och Mannov Danmark blir vi cirka 85 anställda redan från den 1 januari, de finns få andra så pass stora aktörer i regionen, säger Mattias Tönnheim, grundare av Samurai PR.

Byråns ambition är att bli den första riktiga digitala pr-byrån i regionen. Men det betyder inte att man slänger det traditionella pr-arbetet överbord.

– Vi vill möta konsumenterna där de är. All framgångsrik kommunikation sker på mottagarens villkor. Det är många som säger att de sysslar med detta, men vi gör det på riktigt.

Att han nu får ge upp sitt gamla namn är inget han beklagar.

– Jag hoppas våra kunder kommer att gilla detta. En liten byrå har inte lika stora resurser som helst och ibland måste man växa upp och gifta sig. Mannov är ett mer välkänt varumärke än Samurai, säger han.

Mannov har tidigare gått knackigt i Sverige och förra året redovisade byrån en förlust på 700 000  kronor. Mattias Tönnheim igen:

– Vi ser det här som en omstart.

Själv har han letat efter en parter till Samurai efter en längre tid. I somras var tanken att gå ihop med Springplanet, som även är byråns kund. Men efter att Springplanet inte lyckades få ihop pengar via en nyemission sprack planerna.

– Den här gången finns både pengarna och kunderna, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.