Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Mångmiljonvinst för Naked

Publicerad: 15 Maj 2012, 07:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:22

Kommunikationsbyrån Naked ökar rejält, visar det färska bokslutet.


Ämnen i artikeln:

Naked

För några dagar sedan damp bokslutet för Nakeds andra verksamhetsår ner hos Bolagsverket.

Bokslutet, som sträcker sig mellan 1 januari 2010 till 30 juni 2011 (18 månader), visar på en omsättning på 53 miljoner kronor. I byråns tidigare rapport, som sträcker sig från 21 november 2008 till 31 december 2009 (13 månader), landade omsättningen på 10,6 miljoner kronor.

– Vi har haft en fantastisk utveckling av Naked, egentligen från dag ett. Vi gick från noll till 11 miljoner året innan, och sedan fortsatte vi att öka, säger Johan Falk, vd på Naked i Sverige, och fortsätter:

– Det är mycket hårt jobb, vilja och ambition som har gjort att vi har kunnat ta oss hit. Men det handlar också, tycker vi själva, om att vi har ett unikt erbjudande till marknaden, där vi tar ett bredare ansvar än en traditionell byrå.

Nakeds kostnader uppgick till 44,4 (9,4) miljoner kronor, varav 26 (4) miljoner kronor är inköp för kunds räkning. Personalkostnaderna landade på 12,4 (3,8) miljoner kronor, fördelade på 8 (3) anställda.

Rörelseresultatet ökar kraftigt, till 8,6 (1,2) miljoner kronor. Resultatet på sista raden landar på 4,7 (0,6) miljoner kronor, efter att 2 miljoner kronor har avsatts till periodiseringsfond och 1,9 miljoner gått till Skatteverket.

Johan Falk tycker att kostnaderna har varit för låga i förhållande till omsättningen.

– Anledningen till att vi tjänar så mycket pengar är att vi har varit inne i en tillväxtfas. Vi har fått in en rad nya kunder, suttit i ett litet kontor, och folk har fått jobbat jäkligt hårt.  

Ska ni rekrytera mer personal?

– Det har vi redan gjort. Snittet var åtta anställda i bokslutet, men mot slutet av perioden var vi 15-16. Och vi fortsätter att leta efter mer folk. Sedan har vi flyttat till ett nytt kontor, vilket är en dyr post. Vi kommer inte att ligga på samma marginaler framöver och det vill vi inte heller.

2012 har börjat lugnare för Naked, berättar Johan Falk.

– Det är lite som en konsekvens av de här siffrorna, vi har hämtat andan litegrann. Dessutom är flera av våra kunder ganska konjunkturberoende och tog det lite lugnare i början av året. Nu har vi vunnit flera nya kunder, som inte är offentliga ännu, och det känns som om vi har riktigt bra fart.

Naked ingår i den australiensiska byrågruppen Photon, vars ägare kan glädjas åt en utdelning på 3 miljoner kronor av vinsten i Sverige.

Nakeds Sverige-byrå grundades hösten 2008 av Starcom-avhopparna Johan Falk och Fredrik Svensson. På kundlistan finns bland annat Disney, Röda Korset, Unibet, Academic Works och 118 100.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Naked

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev