söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Man får inte bli gammal gubbe i reklambranschen"

Publicerad: 10 augusti 2010, 06:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

I går, måndag 9 augusti, gjorde Lars ”Laxen” Axelsson sin första dag som vd för designbyrån The Brand Union. "Det känns väldigt bra. Här kommer jag att stanna länge", säger han.


För drygt ett år sedan utsågs Laxen i en undersökning till landets främste projektledare. Då var han anställd och delägare i DDB Stockholm, de senaste årens mest framgångsrika svenska reklambyrå.

Innan jul ringde Hans Brindfors, kreativt ansvarig på The Brand Union, och frågade om Laxen kunde tänka sig att ta över som vd efter Elisabeth ”Pyttan” Ström. Hon hade tackat ja till ett erbjudande från Vattenfall och nu hoppades Hans Brindfors att kunna ersätta henne med ett av de mest respekterade namnen i kommunikationsbranschen.

Lars Axelsson, som i dag är 49, har en meritlista som inte går av för hackor. Under 80-talet, innan tv-reklamen blev en realitet i Sverige, jobbade han en tid på en Young & Rubicam-byrå i Cedar Rapids, Iowa. Syftet var att få insikt i den form av kommersiell kommunikation som länge hade dominerat reklamen utomlands och som snart skulle komma att få en avgörande betydelse även i vårt land.

Efter återkomsten till Sverige jobbade han fem år på Kreab och tre år på Ogilvy innan han 1993 värvades till Lowe Brindfors. Där blev han kvar i tretton år, varav de sista sex som vd. Under de åren tog Lowe Brindfors steget från att vara landets mest strategiska reklambyrå till att också bli en av de mest kreativa.

Men så i mitten av 2000-talet kände Laxen att han behövde ett break. Hans avtal innebar att han kunde ta ett och ett halvt åt ledigt från byrån med full betalning – och det gjorde han.

– Socialdemokraternas förslag med ett friår var inte så dumt med tanke på att vi alla behöver stanna upp och tänka på vad vi vill göra med våra liv. Men samhällsekonomiskt fungerar det inte. Inte många har ett så generöst avtal med arbetsgivaren som jag hade, konstaterar han.

Hans tanke var han skulle återvända till fadershuset vilket han också gjorde redan efter fyra månader, men det fungerade inte.

– Jag kände att inget hade förändrats. För min egen utveckling behövde jag hitta andra konstellationer.

En av många propåer från andra byråer hade kommit från Niclas Melin, vd på DDB Stockholm, som Laxen några år tidigare hade blivit rekommenderad att anställa som projektledare.

– Niclas förklarade att DDB Stockholms mål var att bli ett nytt Brindfors. Det kändes lockande. Men det tog mig ett helt år att bestämma mig för att säga ja till Niclas.

Han fick titeln vice vd och 5,5 procents delägarskap och han trivdes.

– När Hasse Brindfors ringde så förklarade jag att jag inte var intresserad av att lämna DDB. Men jag gick med på att träffas för att lyssna på vad han hade att säga.

Ett halvår senare, i början av juni, accepterade han att ta över som vd för The Brand Union.

Tvekade du inte att ta steget med tanke på att du var delägare i en ekonomiskt framgångsrik reklambyrå?

– Ja, till viss del. DDB Stockholm visade en vinst på hela 18 miljoner 2009 trots lågkonjunkturen. Men tanke på våra skatter så är delägarskap en förutsättning för att få en slant över. Så visst funderade jag. Men jag kommer att bli delägare i The Brand Union också men det är ännu inte klart hur stor min del blir.

Vad är det som är lockande med ditt nya jobb?

– The Brand Union jobbar både med ren design och med varumärkesstrategi. Det i kombination med förmågan att förstå kundernas affärer, något som kännetecknat Hasse Brindfors under alla hans år i branschen, gör oss starka.

Vad blir din uppgift som vd?

– En viktig fråga är att stärka The Brand Union, som ju är en internationell koncern, på den nordiska marknaden. I dag finns bara ett kontor i Norden, här i Stockholm. Min uppgift blir att undersöka om vi kan alliera oss med någon i Norge, i Finland och i Danmark eller om vi ska starta byråer från scratch i någon eller några av dessa länder.

Har du aldrig lockats att ta steget över till kundsidan?

– Jag har fått sådana erbjudanden och jag har haft mina funderingar på det. För att bli en riktigt bra kommunikationskonsult krävs det nog erfarenhet från kundsidan också. Om några år kanske det blir aktuellt. Man får inte bli gammal gubbe i reklambranschen.

Vad skulle du ha kunnat tänka dig jobba med utanför reklambranschen?

– Jag fick den frågan på en middag för inte så länge sedan och mitt svar var präst. Inte på grund av att jag är särskilt religiös men av den anledningen att jag anser att kyrkan skulle behöva ha präster som bättre kan förmedla budskapet.

Åke Lindberg

ake@youngrascal.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev