Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Magnus Widgren: "Reklambyråer agerar bank"

Publicerad: 24 Augusti 2012, 13:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Magnus Widgren, nytillträdd vd på Scholz & Friends, i en intervju om byråns senaste resultat, nya kunder och om framtiden.


Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsFriends Tactics

När Magnus Widgren tog över Scholz & Friends i maj i år hade reklambyrån gått igenom ett rejält stålbad. Mellan 2010 och 2011 gick byråns intäkter exempelvis ned från 42,3 miljoner kronor till 29,3 miljoner.

Magnus Widgren är däremot inte orolig. Istället säger han att det är viktigt att inte stirra sig blind på omsättningen.

–  Scholz & Friends har länge brottats med att ekonomin inte stämmer hela vägen. Nu handlar det om att tänka om och börja se till resultatet snarare än omsättningen. Det är inte roligt att ha en stor omsättning om man inte tjänar några pengar, säger han och fortsätter:

– För att kunna bli lönsamma gäller det också att kunna tacka nej till vissa uppdrag.

Problemet är utbrett i hela branschen, enligt Magnus Widgren.

– Det är väldigt lätt för reklambyråer att hamna i ett mellanläge där man i princip agerar bank. Dels för en uppdragsgivare som inte betalar i tid och dels för de leverantörer som man vill betala i tid. Då kan man hamna i en jobbig sits.

För att komma till rätta med problemet har byrån nyligen lanserat en ny debiteringsmodell där kunden, istället för att betala en klumpsumma, istället debiteras för effekten.

– Tiden är förbi när reklambyrån kan gömma sig bakom att det kanske blir några effekter i framtiden. Därför har vi infört en effektgaranti till våra kunder. Det är viktigt att man bygger in mätbara parametrar både i korta och i långsiktiga satsningar, säger han och fortsätter:

– Det finns många sätt att mäta effekter och det är ett kvitto på att vi gör ett bra jobb. I dag är marknadscheferna också mycket bättre på att ställa krav på mätbara resultat på kort och lång sikt. Vi i branschen borde också bli bättre på att uppmuntra det.

Men en effektgaranti är långt ifrån någonting som alla vill ha.

– Det tror jag beror på att det finns en trygghet i att ha en fast budget för sin medieinvestering. En effektgaranti passar helt enkelt inte alla företag, men vi vill ändå lyfta frågan och påvisa att vi tycker att det är viktigt med mätbara resultat.

Även när det gäller själva organisationen finns det mer att göra på Scholz & Friends.

– Det handlar om att göra en del fine tuning. Men samtidigt kan jag säga att vi är i en tillväxtfas där vi behöver komplettera organisationen med ett antal bitar. Går saker och ting vår väg kommer vi att fylla på.

En viktig del i Scholz & Friends framtidspussel är också den nystartade dm-byrå Friends & Tactics som både sitter i samma lokaler och som jobbar på samma projekt som moderbyrån.

– Det är det här som är nytt för oss men vi märker att det finns en stor efterfrågan för det här bland våra uppdragsgivare. Att kunna erbjuda en kombination av strategisk varumärkeskommunikation med direktkommunikation är kul och det värmer verkligen att se resultatet.

Som exempel tar Magnus Widgren Birka Cruises, en pitch som byrån nyligen vann.

– Den pitchen vann vi av just den anledningen.

Dagensmedia.se kan också berätta att Friends & Tactics nyligen vann två nya kunder – DNB Finans och försäkringsbolaget Chartis Insurance.

– Det är väldigt roligt. Vi befinner oss också i ett läge där vi har många pitcher efter sommaren så vi har vind i seglen.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.