Gå direkt till textinnehållet

Magnus Palm blir ny vd på Iprospect

Magnus Palm, ny vd på Iprospect och Mattias Behrer, koncernchef på Dentsu Aegis. Foto: Therese Petersson

Creunas tidigare vd Magnus Palm går till Dentsu Aegis-byrån Iprospect. "Jag har följt Iprospect lite från sidan under en period och är imponerad av den utveckling man gjort", säger han till Dagens Media.

Dentsu Aegis performance-byrå iProspect förstärker sin ledning genom att rekrytera Magnus Palm som ny vd. Han kommer senast från rollen som vd på Creuna, en av Nordens ledande digitalbyråer med 160 anställda i Sverige.

Tidigare har Magnus Palm arbetat som managementkonsult med fokus på digital transformation inom Acando, Etransformer och Quaint Strategy. Han har också varit IT-chef för Envirotainer, med ansvar för team i Stockholm, Frankfurt, Dallas och Singapore.

– Det har varit en process både för min egen del i att hitta nästa spännande engagemang och för Iprospect i att hitta en ny ledare. Jag har följt Iprospect lite från sidan under en period och är imponerad av den utveckling man gjort. I rekryteringsprocessen blev jag också väldigt taggad och imponerad av de människor jag mötte och lärde känna. När jag fick en tydlig bild av vad Dentsu Aegis står för och vad de åstadkommer kändes det som ett självklart val, säger Magnus Palm till Dagens Media.

Iprospects tidigare vd Henrik Lidroth fick i januari uppdraget att leda utvecklingen av Denstu Aegis-koncernens erbjudande i västa och södra Sverige. Magnus Palm tillträder som ny vd för Iprospect den 27 augusti och ingår i koncernledningen. Han rapporterar till Dentsu Aegis koncernchef Mattias Behrer.

Hos Creuna var Magnus Palm i tio år i olika roller, bland annat med fokus på affärsutveckling som strateg och kundansvarig, som försäljningschef och senast i rollen som vd. Att navigera rätt och snabbt i den förändring som sker inom branschen ser han som både den stora möjlgiheten och utmaningen hos Iprospect.  

– För byråer såsom Iprospect handlar det idag om att lyckas skapa lösningar som verkligen ger den mest relevanta kundupplevelsen och det mesta möjliga värde för den investering som uppdragsgivarna gör. Som jag ser det finns det idag fler möjligheter och större frihet att göra detta än någonsin tidigare, om man lyckas vara kreativ med data och de tekniska möjligheterna som hela tiden förändras, säger han.

Performane marketing-området då, hur tror du att det kommer utvecklas framåt?

– Det är ett område som verkligen står inför förändring, både med nya spännande digitala tjänster och kanaler som kan nyttjas och hela den datadrivna utvecklingen. Det förändrar vad som är möjligt att åstadkomma. För att lyckas handlar det om att verkligen vara på tårna och hänga med i utvecklingen, vilket jag tycker att Iprospect har varit väldigt duktiga på. Just därför känner jag mig riktigt taggad att ansluta till teamet.

Vad var det som lockade dig i företagskulturen?

– I rekryteringsprocessen har jag blivit väldigt imponerad och dragen till både Iprospect och hela Dentsu Aegis, med otroligt trevliga människor och en inbjudande tillsammans-kultur. Man lägger fokus på det proffessionella och hantverket och har samtidigt kul ihop. Det lockades jag mycket av när jag gjorde mitt val.

Mattias Behrer kommenterar i ett pressmeddelande:

– Efter en lång och ambitiös rekryteringsprocess är jag mycket glad att välkomna Magnus till iProspect och Dentsu Aegis. Magnus kombinerar en imponerande intellektuell kapacitet med ett stort hjärta och passion, precis vad vi vill ha för Iprospect och övriga koncernen.

I pressmeddelandet berättar man att Iprospect har haft en snabb tillväxt de senaste åren, från 2015 med en omsättning på 681 miljoner kronor till 2017 då omsättningen nådde drygt 1,3 miljarder. Samtidigt har antalet medarbetare ökat från 40 till idag närmare 80 personer.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-06-28 12.00Uppdaterad 2018-06-28 12.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: