Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

M&C Saatchi tappar Norwegian – som decentraliserar

Svenska M&C Saatchi förlorar uppdraget när Norwegian decentraliserar. Men kunden stannar inom nätverket.


Publicerad 2015-09-21 09:56
Uppdaterad 2015-12-06 11:51

Ämnen i artikeln:

M C Saatchi

Dela artikeln:

Svenska M&C Saatchi har haft Norwegians globala uppdrag sedan 2014, men nu väljer flygbolaget alltså att decentralisera marknadsföringen och därmed förändra byråstrukturen.

Bakgrunden är att Norwegian växer kraftigt och därför har behov av att bygga kännedom på fler och fler marknader. Norwegian väljer då att utveckla den köpta kommunikationen i olika regioner.

Nätverket M&C Saatchi ska jobba med Norwegian inom tre regioner; Europa, USA och England.

– Vi är glada över att vi som närverk har fått utökat ansvar för fler regioner ute i världen. Efter nyår överlåter vi i Stockholm stafettpinnen till våra kollegor i Madrid, London och New York, som får ansvar för Europa, England och USA. Ändringen kommer inte att påverka årets resultat i Stockholm, men vi kommer sannolikt att se ett hack i växtkurvan for 2016, säger Bjarte Eide, vd på M&C Saatchi, i ett pressmeddelande.

För den nordiska marknaden ska Norwegian välja en byrå i Norge, för att ha en partner närmare huvudkontoret.

Uppdragen för produktionsbolaget Splash och mediebyrån Vizeum berörs inte av förändringen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.