Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

M&C Saatchi ökar

Publicerad: 22 Mars 2016, 08:00
Uppdaterad: 22 Mars 2016, 08:07

Efter tre år på marknaden – så går M&C Saatchi.


Ämnen i artikeln:

M C Saatchi

Det var i slutet av 2012 som Bjarte Eide, Martin Cedergen, Patrick Dry och Klara Eide tog M&C Saatchi Worldwide till Stocholm och startade en nordisk fullservicebyrå.

Bjarte Eide hade då nyligen lämnat rollen som vd för reklambyrån Lowe Brindfors.

– Det är en otrolig möjlighet för oss att skapa en byrå av högsta klass och en trygg affärspartner. Jag kunde inte vara mer nöjd med att Martin, Klara och Patrick är med som partners. De representerar några av de allra bästa talangerna i Skandinavien. Vi kommer snabbt att förstärka vårt team ytterligare och för redan samtal med flera intressanta namn, sade Bjarte Eide då om lanseringen.

En av de första svenska storkunderna blev SPP, som byrån tog över från Swe. Byrån fick inför valet 2014 prestigeuppdraget att sköta Alliansens kommunikation.

Byråns bokslut för 2015 är ännu inte offentligt. Men Dagens Media kan nu presentera siffrorna som visar att M&C Saatchi växer snabbt.

Omsättningen ökade med 37 procent till 72,3 miljoner kronor och byråintäkten ökade med 22 procent till 35,8 miljoner kronor.

Även rörelseresultatet ökade något, från 3,2 miljoner kronor 2014 till 4,5 miljoner kronor 2015.

Sammanlagt består M&C Saatchi nu av 30 anställda.

– Nyckeln till det goda resultatet är vårt fantastiska team. Varje enskild person är med och formar byrån inte bara med sin kompetens och kreativitet, utan också med sin personlighet. Vi har högt i tak och jobbar tätt tillsammans för att leverera resultat för våra kunder, skriver Bjarte Eide, vd för M&C Saatchi i ett mejl till Dagens Media.

M&C & Saatchis bärande idé är ”brutal enkelhet”, eller ”brutal simplicity of thought”.

– Vi gläder oss över det fina mottagandet på marknaden och att nya samarbeten har etablerats med bland andra SVD, NK och Eon under 2015.

Nyligen håvade byrån in operatören Com Hem, ett bolag som lever i en marknad satt i stark förändring.

Målet är nu att expandera.

– Vi tar sikte på att växa och redovisa ett positivt resultat också under 2016, skriver Bjarte Eide

Bland de case som fått störst uppmärksamhet från M&C Saatchi finns bland annat den interaktiva kampanjen för SPP där mottagaren kunde växla mellan två olika versioner av framtiden.

Av M&C Saatchis fyra grundare finns i dagsläget tre kvar på företaget. Patrick Dry valde att lämna byrån efter bara ett år.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

M C Saatchi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev