Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Lynxeye hoppar av Årets byrå

Publicerad: 23 januari 2014, 07:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50

Lynxeye – som i flera år har utsetts till ”Årets varumärkesbyrå” – hoppar av Årets byrå-undersökningen.


Orsaken till avhoppet är att analysföretaget Regi, som står bakom Årets byrå, har slagit ihop kategorierna designbyråer och varumärkesbyråer.

– Genom att koppla ihop design och varumärke minimerar man varumärkesfrågan. Vi tycker istället att den borde vidgas, vilket vore bra för hela branschen, säger Johan Ekelin, partner på Lynxeye, till Dagens Media.

Enligt Johan Ekelin bidrar Regi till att reducera varumärkesfrågan till en designfråga.

– Det finns skäl att fundera över om det är rätt för branschen att begränsa synen på vad ett varumärke ska påverka hos kunden. Varumärkesfrågan är trots allt större än en designfråga, även om jag älskar bra design.

Robert Skölfman, vd på Regi, förklarar sammanslagningen av kategorierna:

– Det här styrs efter företagen som är med i klassen, och nästan alla jobbar både med design och varumärke. Lynxeye är möjligen undantaget.

Enligt Skölfman kan den renodlade kategorin ”varumärkesbyråer” komma tillbaka – men då behöver Regi sannolikt approchera managementkonsulter för att få ihop tillräckligt många kandidater.

– Det är möjligt att vi nästa år får ihop en klass med renodlade varumärkesbyråer, men det vet vi inte nu.

Lynxeye har utsetts till ”Årets byrå” fem år i rad.

HÄR ÄR DE NOMINERADE I ÅRETS BYRÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev