Lovinator ska få ungdomar att älska Mer

McCann Stockholm rullar ut ett nytt reklammanér för Coca-Colas varumärke Mer. En skäggig amerikan i superhjältedräkt, kallad The Lovinator.

Det nya manéret lanserade i dag, bara för några minuter sedan, och har som ambition att skapa en image kring Mer som ska sticka ut och upplevas som "lite coolare" av målgruppen, ungdomar. Mer har under flera år använt sig av manéret "Älska Mer", det manéret kommer finnas kvar i utvalda sammanhang, men numer är det The Lovinator som är huvudspåret. 

– Mer är marknadsledare i segmentet och manéret "Älska Mer" har varit framgångsrikt men vi kände att det var dags att förnya det. The Lovinator, som har Mer som sin enda drog för att sprida kärlek till oss svenskar, ska vara en varm och älskvärd person som tilltalar målgruppen, säger Lena Carlberg, produktchef för Mer.

Varför en amerikansk karraktär?

– Målgruppen  är väldigt van vid det engelska språket och det är tacknämligt att kommunicera med eftersom mycket av det man kan säga på engelska, inte blir lika varierat på svenska.

The Lovinator lanseras genom sex filmer som släpps under våren och visar The Lovinator på uppdrag, att sprida kärlek på sitt speciella sätt.

Värt att notera är att reklamfilmerna har premiär på nätet först till sommaren går upp på tv och bio.

– Det är en helt ny mediestrategi för Mer, som tidigare jobbat ganska traditionellt, och det landar återigen i målgruppen. Vår målgrupp finns på nätet och i de sociala medierna där de sprider sådant som intresserar dem. Det är otroligt viktigt för oss att möta dem i den kanal de befinner sig. 

Nästa film med The Lovinator släpps nästa vecka i samband med att Mer lanserar en ny smak.

Bakom kampanjen står McCann Stockholm. Mediebyrå är IUM, produktionsbolag Folke Film och pr-byrå är JMW.

Arbetsgrupper:

McCANN Stockholm

Art Director, Patrik Reuterskiöld

Copywriter, Brita Zackari

Projektledare, Robert Bryhn

Produktionsledare, Rickard Allstrin

Originalare, Sara Bellafesta

Planner, Johan Rynell

Byråproducent: Another Production, Camilla Geijer

Produktionsbolag: Folke Film

Regissör, Tobias Bergman

Producent, Joi

Fotograf, Michael Cleary

Mediebyrå: IUM

Account Director: Patric Carlsson

Project Manager: Marika Kjellman

Digital planner: Camilla Moen

Traffic: Sara Svensson

Print planner: Jimmy Öster

TV planner: Jonas Malm

Creative Media Manager: Carl Asp

PR Byrå: JMW

Kundansvarig: Brit Stakston

Projektledare: Nina Starco

Jr Creativ Director: Samuel Garlöv

Kommunikationskonsult: Tove Widemar

Henrik Widell

Publicerad 2012-03-22 11.52Uppdaterad 2015-12-06 14.28

Dela artikeln: