tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Love Bonnier och Simon Strand startar byrån 500

Publicerad: 25 januari 2017, 09:02
Uppdaterad: 25 januari 2017, 09:08

Pr-konsulterna Love Bonnier och Simon Strand startar tillsammans den strategiska kommunikationsbyrån 500. Ambitionen är att vinna de intressantaste uppdragen genom att förena kreativitet med djupare samhällsinsikter.

Ämnen i artikeln:

JKL

VE

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Love Bonnier, närmast från JKL:s public affairs-avdelning och Simon Strand, de senaste åren som fristående konsult, startar byrån 500. Den nya byrån ska söka sig specifikt till projekt ”som ligger i gränslandet mellan olika sfärer, som till exempel opinionsbildning, marknadsföring och affärsutveckling”.

– Vi ser att många marknads- och kommunikationsavdelningar samarbetar mindre än vad de skulle kunna idag. I värsta fall ser man till och med marknadsavdelningar med reklambyråer, och kommunikationsavdelningar med pr-byråer som motverkar varandra. Vi tror tvärtom att det finns en outnyttjad potential i att få marknadsföring, corporate communications och public affairs att samspela, säger Love Bonnier i en kommentar.

Duon lägger stor vikt vid att vara kanaloberoende.

- Vi har försökt upphäva våra egna beroenden av vissa kanal- eller metodval. Det är många byråer som säger att de är integrerade, men i verkligheten ändå har en dragningskraft till antingen förtjänt eller köpt. Kommer man från PR- eller reklamsidan och säger att man ska bli kanaloberoende är det trots allt lätt att återfalla i kanalberoendet, fortsätter Love Bonnier.

Redan i höstas började 500, som förutom grundarna själva involverar ett antal senior advisors, arbeta i kunduppdrag. I dagsläget arbetar byrån med åtta uppdragsgivare – en blandning av multinationella företag, startups, påverkansorganisationer och personal branding-uppdrag.

– Vi vill växa till en kritisk storlek för att kunna ta alla typer av uppdrag. Men vi vill samtidigt inte växa fortare än att vi gör det tillsammans med kunder och medarbetare som delar våra ambitioner för såväl idéer och leverans som samarbetet mellan kund och byrå, säger Simon Strand i en kommentar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev