Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Lotta Onajin om nya jobbet: "Jag blev kär"

Publicerad: 3 Maj 2017, 14:02
Uppdaterad: 3 Maj 2017, 14:07

Lotta Onajin blir vd på Edelman Deportivo. Foto: Janne Næss

Tele2:s tidigare marknadschef – som om några veckor börjar på sin nya tjänst, berättar om varför hon tackade ja till att bli vd på Edelman Deportivo.


Ämnen i artikeln:

Lotta OnajinEdelman Deportivo

I mars öppnade Edelman Deportivo kontor i London, och grundarna Mattias Ronge, Stefan Ronge och Anders Hallén annonserade att de fortsättningsvis skulle lägga dryga hälften av sin tid på nya kontoret. Nu har kommunikationsbyrån valt att ta in en ny vd som ska fokusera på, och vidareutveckla, verksamheten i Stockholm.

Lotta Onajin, som närmast kommer från posten som marknadschef på Tele2 och Comviq, blir den som tar över rodret i Stockholm. Fem år har hon bakom sig på telecomjätten, som även sedan tidigare har Edelman Deportivo som strategisk samarbetspartner.

– Efter att jag sagt upp mig på tele2 och börjat ”dejta” så var jag på många möten med potentiella arbetsgivare. Jag hade nog en föreställning om att jag skulle fortsätta som marknadschef, berättar Lotta Onajin för Dagens Media och fortsätter:

– Men jag blev kär i utmaningen och i människorna på Edelman Deportivo. De är en grym byrå, som har en otroligt modig, nyfiken och lustfylld syn på kommunikation.

Vad kommer du att bidra med som ny vd?

– Många byråer har ett perspektiv där de framförallt tänker utifrån sin egen affärssituation, inifrån och ut. Jag tror att det är bra att få in ett större kundperspektiv. Jag kommer att titta på verksamheten och se hur vi kan tillgodose kunderna ännu bättre. Magin Edelman Deportivo skapar – tillsammans med tungt affärstänk och långsiktig strategi – är en bra kombination. Min ambition är att byrån ska fortsätta på sin fantastiska resa.

Hur kommer det att kännas att ha Tele2 som kund?

– Jag älskar Tele2, och det hade varit jobbigt om det var ett annat telecom-bolag, men jag kommer inte att ha en operativ roll utan mer finnas som en bakgrundsresurs.

Mattias Ronge kommer fortsatt att lägga 40 procent av sin tid på kunder i Sverige som kreativ strateg. Han är också övergripande ansvarig för varumärket Edelman Deportivo internationellt. 

– Edelman Deportivo Stockholm har i år hamnat på Ad age A-list och blivit utsedd till den bästa och modigaste byrån i världen av Contagious. För Edelman globalt är det viktigt att vi i Sverige fortsätter testa gränserna för vad kulturellt relevant kommunikation är och kan vara i framtiden, och att vi delar med oss av vår syn på strategi och kreativitet till andra marknader. Jag är helt övertygad om att Lotta Onajin, med sin erfarenhet, kommer att hjälpa oss att tydliggöra vår roll som en långsiktig, kreativ partner för marknadschefen, och att vi sedan kommer kunna inspirera fler Edelman-kontor att göra samma resa, säger Mattias Ronge.

Lotta Onajin börjar på sin nya tjänst i mitten av maj.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.