Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

LO:s mediebyrå utan kollektivavtal

Publicerad: 12 November 2013, 08:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

I LO:s reklambyråpitch är det ett absolut krav – men organisationens mediebyrå saknar kollektivavtal, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

LOSocialdemokraterna

LO, centralorganisationen för arbetarrörelsens 14 fackförbund, är Sveriges absolut största fackliga organisation.

På sin sajt skriver LO att man genom historien vunnit många strider. Där slår LO även fast linjen inför framtiden.

”Nu gäller det att förbättra arbetsmiljön, stärka rätten till heltid och tillsvidareanställningar, att försvara kollektivavtalet och att ta strid för full sysselsättning”.

Kollektivavtal brukar också vara ett absolut krav på LO:s leverantörer. Organisationens förra mediebyrå Ad-on tecknade kollektivavtal för många år sedan när de började jobba med LO.

Men Mash – bolaget som sedan årsskiftet är LO:s nya mediebyrå – saknar kollektivavtal, kan Dagens Media berätta. Anledningen är att bolaget inte har några fast anställda.

– Vi har inte kollektivavtal, men hos oss är samtliga tre anställda delägare. Vi har valt den modellen för att vi vill att vi som jobbar här ska ha ett högt engagemang, säger Fredrik Talén, vd på Mash.

Detta ska ses i ljuset av att LO i sin reklambyråupphandling har gjort kollektivavtal till ett absolut krav för att överhuvutaget bli inbjuden till pitchen.

– För oss är kollektivavtal ett stenhårt krav, sade Tobias Gerdås, kommunikatör på LO, nyligen till Dagens Opinion.

Peter Forsström är ansvarig för mediebyråer på LO:s kommunikationsenhet. Han säger till Dagens Media att han är medveten om Mash saknar kollektivavtal.

– Det beror som sagt på att de inte har några anställda. Det gör att vi inte kan kräva kollektivavtal.

Om ExB Mash skulle fastanställa någon som inte blir delägare har bolaget tre månader på sig att teckna ett kollektivavtal, annars säger LO upp avtalet.

Enligt Peter Forsström är det inte första gången som LO anlitar en byrå som saknar kollektivavtal. Det gällde bland annat pr-byrån Gullers Grupp, som LO jobbade med för ett par år sedan.

– Där hade varenda anställd ner till receptionisterna delägarskap. Jag kan tycka att det var lite tveksamt egentligen. Jag tycker att man ska ha kollektivavtal om man har anställda. Det är en fråga som vi driver hårt och vi vill jobba med företag som har schyssta villkor.

Är det svårt att hitta byråer med kollektivavtal?

– Det är så klart jättemånga i branschen som inte har kollektivavtal men jag tror att det beror mycket på okunskap. Ta vår förra mediebyrå Ad-on, de hade inte heller kollektivavtal när de kontaktade oss. Vi förklarade att vi kräver det och hur de skulle göra och byrån tyckte att det var helt fantastiskt.

I Dagens Medias enkät till kommunikationsbyråer svarade endast två av 32 byråer att de i dagsläget har kollektivavtal.

– Det handlar om okunskap, att man inte vet hur det fungerar. Man kanske har startat upp som ett antal delägare och sedan inte tänkt på kollektivavtal när man anställer, säger Peter Forsström.

Han poängterar också att det kan bli aktuellt med juridiska åtgärder om en leverantör exempelvis blir uppköpt av ett annat bolag som inte vill ha kollektivavtal och att LO inte kan fortsätta ha ett avtal med en sådan partner.

Nyligen avslöjade Dagens Media att två av SSU:s nya byråer saknar kollektivavtal i strid mot ungdomsförbundets egen linje. En av dem har nu tecknat kollektivavtal.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

LOSocialdemokraterna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev