Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Ljusning på reklammarknaden

Publicerad: 15 September 2009, 06:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:12

Augusti årets bästa månad, enligt Mediebyråbarometern. Men samtidigt var augusti 2008 en svag månad.


Mediebyråbarometern mäter reklamköpen som förmedlas via organisationens medlemmar. I augusti förmedlade byråerna reklam till ett värde av 717 miljoner kronor, vilket motsvarar en minskning med 8 procent jämfört med samma månad förra året.

Å andra sidan var augusti en hyfsat dålig månad år 2008, speciellt för tv, då OS drog ned intäkterna för tv-bolagen. Dessutom innehöll augusti detta år fem måndagar, vilket också kan ha påverkat positivt, eftersom många tv-kampanjer inleds på just måndagar och mediebyråerna är stora tv-förmedlare.

Till vinnarna i augusti hör tv (+8 procent), utomhus (+4), radio (+3) och internet (+0,5).

Precis som tidigare månader är det printmedier som får stryka på foten. Fack- och landsortspressen är hårdast drabbad, med -44 respektive -30 procent. Även posten ”övrigt”, som inkluderar events och annan annonsering som inte faller inom andra kategorier, ser kraftigt minskade investeringar.

Att investeringarna inte rasar lika mycket som tidigare månader detta år betyder inte nödvändigtvis att vändningen har kommit, menar Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer:

– Många av våra medlemmar och samarbetspartners vittnar om att konjunkturen nu har blivit något mildare. En del annonsörer har återvänt och andra väljer att förlänga eller förstärka sin närvaro. Vi behöver dock några månader till på oss för att kunna konstatera att det verkligen skett en förändring. En svala gör ingen sommar, säger han i ett pressmeddelande.

Hittills i år har investeringarna backat med 18,7 procent – vilket motsvarar runt 1,4 miljarder kronor. Internet, tv och bio är mediekategorier som tagit andelar under 2009.

Mediebyråbarometern augusti 2009

Mediekategorier som ökar i augusti:

TV  8 procent

Utomhusreklam  4 procent

Radio  3 procent

Internet  0,5 procent

Mediekategorier som minskar:

Övrigt  -46 procent 

Fackpress   -44 procent

Populärpress   -30 procent

Bio   -29 procent 

DR/Annonsblad  -25 procent 

Storstadspress  -24 procent

Kvällspress   -22 procent

Landsortspress -14 procent

 

 

 

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.