Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Liv Sandberg vill vara mer "härvarande"

Publicerad: 1 Januari 2018, 06:00
Uppdaterad: 31 December 2017, 11:08

Foto: Janne Naess

NYÅRSFRÅGAN. "Vi går in i ett valår där jag är övertygad om att vi kommer att se ett valkampanjande som till stor del kommer att ske i sociala medier", säger Starcoms vd Liv Sandberg.


Ämnen i artikeln:

Starcomsociala medier

Vilken var den största branschhändelsen 2017?

– Under våren aviserade Publicis Groupes nytillträdda vd Arthur Seadon att alla bolag inom gruppen ska avstå tävlingar i 365 dagar. Nyheten slog ner som en bomb i  den globala reklam- och mediebyråvärlden. Syftet är att Publicis Groupe kraftsamlar för att investera i en AI-baserad plattformslösning som ska skapa mervärde för våra kunder och effektivisera sättet alla bolag och anställda inom organisationen arbetar. ”An award is a nice thing to do because it's a recognition … but this is not what matters. What matters is the work" sa Arthur. Jag tycker det är en intressant att vi som byrånätverk utvecklar avancerade teknik- och plattformslösningar, men även ur perspektivet att fler nätverk följde efter och vi fick en nyttig dialog om branschtävlingars vara eller icke vara samt hur dessa ska formas framåt.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att vara mer härvarande – vara med i sinnet och inte bara fysiskt. Att oftare säga JA till roliga utmaningar och fortsätta vara nyfiken och lära mig nya saker!

Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer definiera nästa år?

– I och med Appels inbyggda augmented reality-funktionalitet kommer vi att se mer användning av AR, både från dem som skapar lösningar men även i form av användande från konsumenter. Jag tror också att det kommer pratas mer om marketing automation. Vi har bara skrapat på ytan och många vill ta steget att fullt ut förstå hur man på bästa sätt kan nyttja MA och även implementera mer avancerade lösningar som även kommer att inkludera artificiell intelligens. Jag tror också att vi kommer att se utveckling av fler spännande blockchain-lösningar utanför finansmarknaden. Här kommer mediebranschen vara med och utveckla lösningar för att ytterligare effektivisera lönsamheten inom fler branscher, säger hon och fortsätter:

– Vi kommer att jobba ännu mer med integrerad anpassning av kundresan. För att öka relevansen av kommunikationen, har webbplatsanpassning använts i stor utsträckning inom detaljhandel, resor och finansiella tjänster under lång tid. Detta kommer att breddas. Dynamiskt innehåll är en viktig pusselbit i detta och under 2018 tror jag att begreppet och användningen kommer att utökas från dynamiska banners till video och webbplatser. Sist, men inte minst, går vi in i ett valår där jag är övertygad om att vi kommer att se ett valkampanjande som till stor del kommer att ske i sociala medier.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

Starcomsociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev