Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Liten byrå ska lyfta hotellkedja

Publicerad: 1 februari 2013, 08:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:57

Hotellkedjan Norse har köpt 13 svenska Ibishotell. I samarbete med reklambyrån Sverige AB och Vår pr-byrå ska man ge varumärket ett lyft. "Vi ville ha en liten agentur för att inte bli en i mängden", säger Malin Widmarc-Nilsson, marknadschef på Norse Hotels.


– Det började med att vi blev uppringda av Pernilla af Klintberg som är projektledare på Sverige AB och de hamnade mitt i prick, berättar Malin Widmarc-Nilsson.

För två år sedan köpte Norse Hotels upp 13 Ibishotell i 9 svenska städer. Hotellen har helrenoverats och kommer att uppgraderas. Tre av hotellen blir Mercurehotell och riktar sig främst mot konferensgäster.

– Ibishotellen i Sverige har inte fått mycket uppmärksamhet på länge, därför byter vi varumärke på samtliga hotell. Då behöver vi en stak reklambyrå och en pr-byrå vi tror på, säger hon.

Ibiskedjan tillhör i sin tur den franska Accor-hotellkedjan som också genomgår en global omgörningsprocess. Men Malin Widmarc-Nilsson menar att tilltalet hos den globala aktören kan bli för internationellt:

– 85 procent av våra kunder kommer från den svenska marknaden, därför vill vi ha ett tilltal som är mer anpassat för dem.

Genom Sverige AB kom Norse i kontakt med Vår pr-byrå och fick god kontakt från början. Att byrån specialicerar sig på mat och dryck är ett plus, menar Malin Widmarc-Nilsson som just nu sitter i startgroparna till en rad olika projekt där Pr- och reklambyrån arbetar integrerat.

Mercurehotellen finns i Malmö, Stockholm och Nyköping. Ibis Styles finns på Arlanda, Västerås, Örebro, Karlsktad, Kista, Lund, Jönköping samt tre i Göteborg.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.