Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Lisebergs marknadschef: "Vi är redo för nästa steg"

Publicerad: 19 december 2017, 12:58
Uppdaterad: 19 december 2017, 13:14

Nya byråer och ny varumärkesplattform. Liseberg marknadschef Robert Arvidsson berättar för Dagens Media om nöjesparkens "största satsning någonsin".


Nytt år betyder nya möjligheter för Liseberg. I veckan kom beskedet att nöjesparken knyter till sig ny reklambyrå och ny mediebyrå.

DDB Göteborg och Bright Media blir Welcom och OMD Göteborg.

Nöjesparken befinner sig just nu i ett stort förändringsarbete kring bland annat kommunikation i sina digitala plattformar. Robert Arvidsson, marknadschef på Liseberg, kallar förändringen den största satsningen någonsin.

– Det är den största investeringen vi gjort någonsin med Valkyria i 2018, Nordens första så kallade "dive coaster". Och den kommunikationssatsning vi gör nu blir onekligen också den historiskt största satsningen vi gjort, säger han till Dagens Media.

Tidigare har de samarbetat med DDB Göteborg och Bright Media. Men som ett bolag i Göteborgs stad har det bara varit tidsfråga innan Liseberg var tvungna att förhandla fram nya avtal.

Efter upphandlingar som startade under sommaren står det nu klart att ny reklambyrå blir Welcom och nöjesparkens nya mediebyrå OMD Göteborg. Två samarbeten som inleds januari 2018.

Hur har timingen varit för er?

– Det passar bra för oss på det sättet att vi jobbat mycket med utveckling i egna led och att vi nu är redo för nästa steg inför framtida satsningar, säger Robert Arvidsson och fortsätter:

– Omvärlden förändrar sig i snabbare takt med bland annat nytt medielandskap och förändrade konsumtionsbeteenden, som vi måste möta på ett bättre sätt . Vi har haft bland annat haft Bright Media som mediebyrå i åtta år, och det har varit ett bra samarbete och de har skött sitt arbete bra, ingen skugga ska falla över dem.

Hur ska ni lyckas möta framtiden på "ett bättre sätt"?

– Vi har nu jobbat mycket för att hitta en ny plattform att stå på. Och vi ser de nya byråupphandlingarna som en möjlighet att ta nästa steg. Det här innebär att vi nu kan gå till bägge reklambyråer med samma strategiska brief vid samma tillfälle. När man möts av två nya partners samtidigt blir det en bra synergi, och det blir lättare för en reklambyrå och en mediebyrå att mötas samtidigt för att säkra ett bra samarbete mellan alla parter.

Vilka är förändringarna ni kommer göra?

– Dels handlar det om en reviderad varumärkesplattform, som blir avstampet i vår förändring, men också en justerad riktning i och med det att vi ska utveckla vårt erbjudande framåt.

Robert Arvidsson om beslutet att välja Welcom och OMD:

– Vi har medvetet valt att anlita byråer som utmanar oss.

Hur kommer de utmana er?

– Dels i hur vi ska samverka och hantera de digitala medielandskapet. Men även krav på oss att utveckla och optimera vår totala kommunikationsinsats med budskap och investeringar. Liseberg är ett starkt varumärke på en relativt mättad marknad, säger han och fortsätter:

– Det krävs därför mer analys och en eftertanke för att nå den sista pusselbiten. Nästan tio procent av våra kunder kommer utomlands ifrån och där har vi inte haft en särskilt stark utveckling de senaste åren. Men det hoppas vi på nu.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.