Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Linda Skugge slutar som journalist

Publicerad: 6 Juli 2009, 13:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Journalisten Linda Skugge slutar skriva. Istället ska hon satsa på egna pr-byrån Skugge & co.


I en krönika i våras gick journalisten Linda Skugge till våldsam attack mot svenska kommunikationsbyråer. Flumsnack om kreativitet och flådiga powerpointpresentationer är ute. Istället gäller substans, skrev hon, och hänvisade bland annat till Vägverkets mediebyråupphandling, där Promedia vann efter att ha lagt sig på ett timpris på 245 kronor.

"Alla stora byråer har all anledning att vara rädda. Snart behövs inte deras löjligt dyra ”kreativitet”. Uppstickarföretagen tar över och dumpar hela marknaden... Jag vägrar att betala för att Stureplansfolk ska få ha lekstuga", skrev Linda Skugge.

Nu startar hon en egen byrå, med namnet Skugge & co.

– Jag har stött på en stor trötthet och besvikenhet över dagens byråer. Via Vulkan har jag fått inblick i branschen och är förvånad hur fel många byråer tänker och det är ju också förklaringen till att många projekt inte lyckas och kunderna blir missnöjda. Många verkar helt sakna erfarenhet från media vilket borde vara ett krav för att få kalla sig kommunikatör.

Vad skiljer er från andra byråer?

–Mina 20 år i mediernas centrum plus mitt stora nätverk och erfarenhet samt kombinationen med de andra aktörerna i nätverket och vårt unika omvärldsverktyg.

Men kan du fortsätta att vara journalist om du ska driva pr-byrå?

– Jag ska avveckla mitt skrivande. Jag är så otroligt trött på att skriva efter nästan 20 år. Och så otroligt pigg på att byta sida och jobba med kommunikation. Äntligen är det dags för mig att bli senior och få lära andra hur de ska göra för att nå ut i medierna, både gammel- och ny-media.

Skugge & co har inga anställda men enligt Linda Skugge samarbetar man med konsulter i egna bolag.

Har ni några kunder?

  – Vi fick två kunder redan innan vi startade. Vi kommer att starta försiktigt innan vi raggar kunder i någon större omfattning. Men vi tar gärna emot förfrågningar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.