Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

L'Oréal väljer PHD

Publicerad: 17 november 2011, 09:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Dagensmedia.se kan berätta att en av Sveriges största reklamköpare – L'Oréal – byter mediebyrå. Zenith förlorar uppdraget medan PHD tar sin kanske största skalp någonsin i Sverige.


Uppdraget – som vann i konkurrens med tre andra byråer – gäller hela Norden. Bara i Sverige köpte L'Oréal medier för 429 miljoner kronor brutto förra året.

– Det känns så klart fantastiskt roligt. Det är en av de största medieköparna i Sverige och en stor aktör i Norden. Det är också kul att en så pass erfaren medieköpare väljer PHD, säger vd:n Fredrik Eriksson till dagensmedia.se.

Han tog över vd-skapet för ett och ett halvt år sedan. Sedan dess har hans fokus legat på att dra in fler kunder åt byrån, som är en gigant på den globala spelplanen, men som hittills inte gjort så mycket väsen av sig i Sverige.

– Det kommer att bli vår största kund. Vi har haft en enorm framgångsresa globalt men under det senaste året har det hänt mycket på PHD även i Sverige. Det här sätter oss på kartan och det är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Fredrik Eriksson.

L'Oréal är en av tre nya storkunder för PHD. Igår kunde dagensmedia.se berätta att Sony Ericsson bryter samarbetet med MEC för att istället låta PHD sköta medieköpen. Dessutom drog man nyligen in Mars.

Kommer ni behöva rekrytera nu?

– Vi kommer att se över den styrka vi har. Det är troligt att vi kommer att plocka in mer folk. Vi ska fortsätta att försöka dra in nya kunder men också hantera de vi har.

Varför tror du själv att L'Oréal valde er?

– Som alltid när det handlar om stora pitcher tror jag att det var viktigt att de gillade människorna som var med i teamet.

L’Oréals nordiska vd Frederic Herlin säger i ett skriftligt uttalande:

– Mediebyråupphandlingen initierades i syfte att skapa synergieffekter mellan de nordiska marknaderna samt att identifiera och dra nytta av nya möjligheter i medielandskapet, framför allt inom det digitala området. Vi tycker att PHD under den här processen har visat att de kan leva upp till dessa kriterier och vi ser fram emot det kommande samarbetet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.