Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Kritik mot Svenska Spel-pitchen: "Jag förstår inte hur de får ihop sin affär"

Svenska Spel väljer Omnicom till sin nya mediebyrå – och det låga priset var helt avgörande. Vd:arna för Starcom och Mediacom, som deltog i pitchen, ifrågasätter hur lågt en byrå kan lägga sig vad gäller prissättning.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 05 September 2012, 12:26
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:12

Ämnen i artikeln:

MediacomStarcomSvenska SpelOmnicom

Omnicom vann Svenska Spels mediebyråupphandling. Byrån hade det lägsta utvärderingspriset, men också det lägst poäng gällande utvärderingskriterierna.

Johan Sjökvist, vd på Starcom som också deltog i upphandlingen, vill inte kommentera själva upphandlingen i sig.

– Jag har inte sett utvärderingen och hur de gett poäng och det kommer Svenska Spel heller inte att lämna ut, säger han till dagensmedia.se.

Han säger dock att han ställer sig frågande till hur Omnicom får affären att gå ihop, när de lägger sig på ett så lågt pris.

– Priset avgör alltid i slutändan. Men jag förstår inte hur de får ihop sin affär. Det är konstigt att det kan skilja så lite i kvalitet men så mycket i pris. Vi hade inte fått ihop affären med ett så lågt pris, säger han.

Mediacom deltog också i upphandlingen. Byråns vd Linus Hjoberg vill inte prata om just Svenska Spel-upphandlingen, men säger att det finns ett byråproblem sett ur ett större perspektiv.

– Jag kan inte kommentera något kring upphandlingen, men det är klart att ur ett större perspektiv så är det tråkigt att vi som skrå inte lyckas ta betalt som vi behöver göra. Det är olyckligt. Vi som fick högst poäng vann inte på grund av priset, säger han.

Han säger också att han inte tror att det är långsiktigt gångbart att som byrå lägga sig på en låg prisnivå under upphandlingar.

– Det är deras val så att säga, men det är ingen långsiktig strategi att jobba på det sättet. Vi har satsat på personal och utveckling och att ta in kunder på låg prisnivå går inte ihop med det i det långa loppet, säger han och fortsätter:

– Vi skapar hellre en vass byrå. Det är trist att förlora, men jag hoppas att långsiktigheten lönar sig.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.