Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Krisen i Springtime över – vänder till rekordvinst

Publicerad: 21 Januari 2016, 10:16
Uppdaterad: 21 Januari 2016, 10:59

Krisen i Springtime är över. Nu levererar pr-byrån den bästa vinstmarginalen i bolagets historia. Det beskedet ger Springtime-veteranen Paul Roswall – som nu tar över vd stolen.


– Det ser väldigt bra ut framåt, säger han till Dagens Media.

Under ledning av Maria Arnholm, nu partisekreterare för Liberalerna, växte Springtime till att bli en av Sveriges största pr-byråer. 2012 – året då Maria Arnholm lämnade – fanns Springtime bland den mycket lilla skaran svenska pr-byråer som nådde en omsättning på över 100 miljoner kronor.

 

Rörelseresultatet på nära 10 miljoner kronor byttes mot miljonförluster under både 2013 och 2014. 2014 omsatte Springtime blott 36 miljoner kronor – och gjorde en förlust på 7 miljoner kronor.

Två år tidigare omsatte bolaget 117 miljoner kronor.

Köptes upp av pr-jätte

Mot den bakgrunden var det en och annan som höjde på ögonbrynen då Hallvarsson & Halvarsson våren 2014 köpte upp Springtime.

Martin Petersson, vd för Hallvarsson & Halvarsson Group tog själv över vd-stolen i Springtime för att få ordning på verksamheten.

 

Ägaren släpper vd-stolen

Paul-Rowall-Springtime.jpg  

Nu tar Paul Roswall, som varit på Springtime sedan 2007, över som vd. Bilden han målar upp visar att Springtimes kris nu är över.

– Vi gör den bästa vinstmarginalen i Springtimes historia. Vi har genomfört ett stort och betydande förändringsarbete, bland annat ser konsultmixen annorlunda ut, och det ser väldigt bra ut framåt, säger Paul Roswall till Dagens Media.

Hallvarsson & Halvarsson är en av de pr-byråer som växt via förvärv av byråer med annan kompetens än klassisk pr. Gruppen består förutom Springtime och Hallvarsson & Halvarson även av digitalbyrån Comprend och förändringskommunikationsbyrån Involve.

– En del i vår utveckling handlar om samarbete med våra systerbyråer. Det gör att vi kan sätta ihop de bästa teamen för respektive kund och det ger oss en väldigt bra kraft, säger Paul Roswall.

Är krisen för Springtime definitivt över nu?

– Ja, absolut.

Ni är knappt 30 konsulter i dag, ska ni växa och bli en större byrå igen?

– Det viktigaste är att fortsätta bygga Springtimes varumärke och förtjäna ett större förtroende från våra befintliga kunder. Vårt primära fokus är att skapa mer attraktionskraft i Springtimes varumärke.

Hur mår Springtimes varumärke efter åren som varit?

– Vi upplever att vi har ett stort förtroende på marknaden och att vi kan bevisa det i vad vi gör för kunderna. Det är tydligt att vi får ett allt större förtroende från våra befintliga kunder och att vi är kortlistade när större bolag behöver hjälp. 

Fotnot: Dagens Media har bett om konkreta siffror över Springtimes 2015. Paul Roswall har lovat att återkomma med dem.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.