Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Kreatören som vill få unga att #fimpaspice

Publicerad: 14 Januari 2015, 05:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Emil Daun på Gotlandsbyrån Bild & Reklam drog igång ideell kampanj mot drogen spice.


Emil Daun är vd för den Visbybaserade reklambyrån Bild & Reklam. Vid sidan av äger han och hyr ut en rad fastigheter. En dag när han knackade på hos en av hans hyresgäster möttes han av en obehaglig syn.

– När jag kom in lägenhet låg en person helt utslagen där vilket var kopplat till spice. Jag har aldrig varit med om något liknande innan, och helt plöstligt kröp det mig närmare. Det blev en akut situation och jag tyckte det var jävligt jobbigt, säger Emil Daun till Dagens Media.

Efter händelsen kände Emil Daun att han ville hjälpa till att stoppa spridningen av drogen. Att bidra med kreativitet via en kampanj kändes naturligt.

– Det kommer från vår byrå, det är det vi kan. Men vi ville samtidigt engagera folk utifrån. Vi har fått med folk från hela lokalsamhället, allt ifrån konstnärer till butikschefer, säger Emil Daun.

Gensvaret från branschen har också varit stort. Bland annat hjälper den Linköpingsbaserade pr-byrån Identx till med spridningen av kampanjen. För produktionen står Rare-media. Alla arbetar ideellt med projektet.

– Vi har blivit överösta med mejl från byråer över hela landet som vill hjälpa till. Vi har fått massor med bidrag, säger Emil Daun.

Kampanjen #fimpaspice lanserades i måndags via Facebook, men sprids även på Twitter och Instragram. På sajten med samma namn finns affischmaterial och annan information om drogen. Emil Dauns förhoppning är att kampanjen ska spridas till så många skolor och ungdomsgårdar som möjligt.

– Hittills har det gått väldigt bra. Vi fick över 1500 likes på bara några timmar. Det stora målet är att göra nytta och få folk att skita i det här.

Kampanjen stöds också av tidningarna Chic och Allers samt en rad svenska mediehus. Även Rix FM står bakom kampanjen.

Personer bakom #fimpaspice

Foto:Timmy Skinner, Rare Media

Kreativt team:Dorothea Barre, Ronnie Torestad, Markus Wahlgren, Peter Lindberg, Henrik Näsman, Emil Daun

Initiativtagare och projektledare:Emil Daun, Bild & Reklam

Copy:Henrik Näsman

Produktionsledare:Monica Kämpe, Bild & Reklam

Pr:

Alexander Åkerberg, Identx

Layout och original:Erik Unnerfelt, Bild & Reklam

Webbproduktion:John Norrby, Rare Media

Jingelproduktion:centi.se

Musik:Quint på Music4Media

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.