Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Kraftigt ner för Branschmedia

Publicerad: 29 April 2010, 03:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Branschmedia minskade sitt rörelseresultat från 4,6 miljoner kronor till 0,7 miljoner kronor förra året.


Omsättningen hamnade på 72,1 (62,3) miljoner kronor. Resultatet beror framför allt på skenande kostnader, berättar vd Johan Drakenberg.

När koncernsystern BP Media skulle läggas ner ingick den förre ägaren Arne Hellevik en överenskommelse med Bonnier om att stå för personalavvecklingen av de 20 anställda.

Dessutom hamnade kostnaderna för avvecklingen av bolaget Reklamproduktion också hos Branschmedia.

– Sådant kostar ganska mycket. Vid årets början stod vi också där med hela lokalkostnaden för våra gemensamma lokaler, som vi inte hade budgeterat för, säger Johan Drakenberg.

Sedan han tillträdde under 2008 har han arbetat för att göra om Branschmedia från ett säljbolag till en strategisk partner.

– Vi vill vara som annonsbyrån från förr, men med moderna verktyg, säger Johan Drakenberg.

Det innebär att Branschmedia bland annat har 4,5 kreatörer inhouse. Kunderna återfinns främst inom nöjesbranschen, exempelvis Wallmans Salonger och musikalproducenterna 2Entertain.

– Det blir verkligen en omstart för företaget. Nu konkurrerar vi inte med de stora mediebyråerna, men när vi har resurser så kommer vi att göra det.

För att ytterligare markera den nya inriktningen ska företaget inom kort byta namn. Men exakt vad det blir vill inte Johan Drakenberg avslöja ännu.

–  Namnbytet kommer att vara den sista pusselbiten. Det ska bli kul att se hur omvärlden reagerar på den nya profilen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.