Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Konkurserna ökar i mediebranschen

Under förra året ökade konkurserna inom information och kommunikation med 7 procent jämfört med 2011.


Publicerad 2013-01-08 07:28
Uppdaterad 2015-12-06 13:59

Ämnen i artikeln:

UC

Dela artikeln:

Det är UC som sammanställt statistiken, som visar att antalet företagskonkurser i hela Sverige ökade med 10 procent förra året. Den uppmätta perioden gäller januari-december och har jämförts med samma period 2011.

– Risken för överetablering är påtaglig i många branscher nu när efterfrågan viker. Många små och nystartade företag som inte har hunnit etablera sig och bygga upp en ekonomisk reserv drabbas extra hårt när marknaden vänder nedåt. Detta gäller inte minst inom handeln, säger UC:s marknadschef Roland Sigbladh i ett pressmeddelande.

Störst var ökningen i branscher som partihandeln och byggindustrin, men även mediebranschen har drabbats av ett ökat antal konkurser. Totalt ökade konkurserna inom bolag som arbetar med information och kommunikation med 7 procent. Det är en ökning från 230 till 245 konkursade bolag.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.