Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Byråer

Konkurrenterna om nya byråjätten

Tre tunga branschveteraner ger sin syn på The North Alliance. De ser både möjligheter och hot.


Publicerad 2014-01-21 09:17

Ämnen i artikeln:

McCann

Dela artikeln:

Farfargrundaren och McCanns Nordenchef Matias Palm-Jensen har erfarenhet både från fristående byrå med internationella ambitioner, och från stora internationella nätverket McCann.

– Av egen erfarenhet kan jag säga att en av de stora fördelarna med ett stort nätverk som McCann är att snabbt kunna få insights från hela världen. Det gäller även Skandinavien, skillnaderna mellan länderna är stora, säger Matias Palm-Jensen till Dagens Media.

Han har höga förväntningar på den nya nordiska konstellationen The North Alliance, NOA, men uttrycker även en del farhågor.

– Till att börja med namnet. Jag förstår inte varför de kallar sig en ”alliance”, vilket ju är en svagare sammanhållning än ett nätverk. Som kund skulle jag inte lita på en ”alliance”.

Matias Palm-Jensen är imponerad av konstellationen av byråer, med en mix av kreativa byråer, som Åkestam Holst och Great Works, och tekniska producenter som Making Waves. Den största styrkan ser han i kopplingen mellan Åkestam Holst och Great Works.

– Kunderna förtjänar en bättre produkt och det här är ett sätt att komma dit. Jag gillar att NOA försöker att bryta silostänkandet, med ett nordiskt nätverk där det ingår flera typer av byråer. Samtidigt är det svårt att arbeta pannordiskt. De nordiska länderna är mer olika än vad många tror.

Han är framför allt nyfiken på hur NOA ska ta sig an gemensamma kunden SAS.

– Det ska bli oerhört intressant att se vad de kan göra för att lyfta SAS jämfört med vad som har gjorts tidigare av andra byråer.

Reklamveteranen Hans Sydow, i dag strateg på Youme Agency, är också nyfiken på den nya byråkonstellationen, och ser både styrkor och utmaningar.

– Det är spännande. Det är duktiga människor och duktiga byråer som ska bygga något från grunden, på så sätt är det en intressant konstellation, säger han.

– Utmaningarna är samma som för alla nätverk, att skapa trovärdiga kundfördelar och samarbetsstrukturer. Man undrar hur de ska jobba tillsammans och vad hur kunden ska vinna på det. Det är starka viljor som kanske måste stå tillbaka när någon annan har lead, det kommer man inte ifrån, fortsätter han.

Även finansieringen, med ett riskkapitalbolag som huvudägare, väcker frågetecken. Risken är ett kortsiktigt tänkande.

– Historien talar emot riskkapitalister. Hittills har riskkapitalister som gått in i den här branschen inte haft någon större framgång, säger Matias Palm-Jensen. 

– Utmaningen är att man kommer att ha en annan sorts rapporteringstruktur och finansiella krav som man inte har som fristående. Jag har jobbat med både fristående och i nätverk och vet att det är skillnad, det måste man mentalt vara beredd på, säger Hans Sydow.

Som vd för Forsman & Bodenfors, Sveriges största reklambyrå, har Erik Sollenberg genom åren fått flera förfrågningar om att ta plats i byrånätverk. Hittills har svaret alltid blivit nej.

– Om man bedriver den här typen av verksamhet, behöver man ständigt fundera över den optimala formen för verksamheten och hur man vill att vardagen ska se ut. I vårt fall har vi hittills inte sett att fördelarna med nätverk överväger nackdelarna.

Vad är de största fördelarna med att vara fristående?

– Forsman & Bodenfors är en kulturellt driven verksamhet. För oss är det en stor fördel att äga vår egen vardag.

Han utesluter dock inte att även Forsman & Bodenfors i framtiden blir en nätverksbyrå.

– Omvärlden förändras och det måste vi ständigt förhålla oss till.

LÄS OCKSÅ:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.