Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Konkurrenterna om Carats gratisjobb: "Pinsamt"

Publicerad: 15 september 2010, 04:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Mediebyråerna rasar mot Carats taktik att erbjuda förmedling gratis.


Ämnen i artikeln:

Johan EidmannStarcom MalmöStarcomAmanda KoutraOMDBizkitCarat

Carat kammade hem Västra Götalands Läns Landstings 36-miljonersavtal eftersom de kom med det billigaste anbudet.

För medieförmedling ville byrån inte ha en enda krona i ersättning.

– Det handlar om att ta rätt betalt för rätt tjänster. Ju mer automatiserad en tjänst är, desto lägre timpenning kan vi ta, förklarade Carats vd Amanda Koutra.

Men taktiken kritiseras nu av flera andra mediebyråer, som anklagar Carat för att dumpa priserna.

– Det skapar en massa frågetecken. I sådana här uppdrag är det så pass lite strategi och rådgivning så man får inte hem särskilt många timmar där, säger Bizkits vd Johan Eidmann.

Han har aldrig tidigare har sett att en mediebyrå lagt sig på noll i arvode, säger han, i alla fall inte i Sverige. Enligt Johan Eidmann kan Carats grepp skada branschens trovärdighet:

– Det känns lite pinsamt och det skickar en konstig signal när man inte vill ta betalt för sitt jobb.

Ragnar Tingström, delägare i Scream, håller med:

– Man bara skakar på huvudet. Jag fattar inte hur man får ihop det, det går inte om man räknar baklänges. Om jag var Carats nuvarande kund skulle jag ifrågasätta mitt avtal.

Patrik Andersson, vd på Starcom Malmö tror att det blir Carat själva som förlorar på att lägga sig så pass lågt.

– De har väl en tanke att man tjänar in på gungorna vad man förlorat på karusellen. Men jag tror de lurar sig själva, säger Patrik Andersson, vd på Starcom Malmö.

Han själv brukar inte vara med i liknande upphandlingar, säger han.

– Visserligen har vi färre här nere men offentliga upphandlingar som bara går på pris är ingenting för oss. Vi säljer kompetens.

Mediebyråerna brukar ofta säga att de upplever en prispress. Kanske har ni er själva att skylla ibland?

– Ja, absolut. 

Ola Bergström, vd på OMD, är dock mest kritisk till upphandlingssystemet, som han anser bör göras om:

– Det är nästan som lockpriser på Konsum – du får något billigt, men betalar mer för något annat. Personligen är jag inte särskilt förtjust i att spela spelet på det fula sättet, men det är så som systemet är utvecklat, säger han.

Efter artikeln publicering ber Amanda Koutra på Carat om följande förtydligande:

”Kritiken hade varit befogad om upphandlingen bara avsåg förmedling. Det handlar om att ta betalt för de tjänster som varje specifik kund värdesätter mest i vårt erbjudande. Strategisk rådgivning är centralt för Carat, inte minst med tanke på vår kompetens i Carat Insight. Det avspeglar sig också i hur vi tar betalt. Vår roll håller på att förflyttas från taktisk till strategisk partner. Allt annat tillhör det förflutna och är ett förlegat synsätt på vår affär. Jag kan däremot hålla med Ola Bergström om att det finns mycket som går att förbättra i mediebyråupphandlingar generellt. Just den här kunden har vi arbetat med i mer än tio år. Vi vet hur kraven ser ut.”

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev