Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Konkurrenterna om Bizkit-affären: "Kul att de får tjäna en slant"

Som Dagens Media kunde berätta tidigare i dag köper det internationella nätverket Havas den oberoende mediebyrån Bizkit Wisely. Så här tycker konkurrenterna om affären.

Dante Thomsen


Publicerad: 17 September 2014, 07:55
Uppdaterad: 11 December 2015, 12:02

Ämnen i artikeln:

Bizkit WiselyAdon

Bizkit Wisley samarbetat med det franska kommunikations- och byrånätverket Havas sedan tio år tillbaka.

I dag stod det klart att nätverken köper 60 procent av Bizkit Wisely, som är en av Sveriges större oboerende mediebyråer.

Därmed blir Sverige en oberoende mediebyrå fattigare.

Mediebyrån Adon grundades för 12 år sedan som ”en motreaktion på centraliseringen och internationaliseringen av den svenska mediebyråbranschen”.

Grundaren Tommy Gapinski ser i dag både för och nackdelar med att vara fristående.

– Den stora fördelen är att vi styr vår egen verksamhet vilket gör att vi kan vara extremt snabbfotade och snabbt anpassa oss till den föränderliga medievärld vi lever i, säger han.

Han ser begränsade effekter av affären mellan Bizkit Wisely och Havas.

– Bizkit har tillhört nätverket länge så för oss ser jag ingen större skillnad.

Sverige har i dagsläget en ganska rik flora av oberoende mediebyråer, såsom Scream, Bright och TBS. Tommy Gapinski ser inga framtida uppköp som särskilt troliga.

– Havas har varit ett av få internationella nätverk som inte haft egen ägarrepresentation här.

Christian Forsman är vd på TBS och han ser affären som ytterligare ett uttryck för att Norden blir mer och mer av en marknad i sig.

– Det är intressant att det kommer fler aktörer utöver de traditionella som Carat och MEC. Havas verkar verkligen vara på hugget dessutom. Och så är det väl bara att gratulera Johan Eidmann (Bizkit Wiselys vd, reds anm.) som gjort ett jättebra jobb med att bygga upp det här företaget, säger Christian Forsman till Dagens Media och fortsätter:

– Det är kul att de får tjäna en slant också.

Har ni fått någon propå om att bli uppköpta?

– Tidigare men inte på senare tid. Men det finns en sådan dialog och jag är helt övertygad om att någon kommer höra av sig nu och och med det här.

Skulle du vara intresserad av det?

– Vi vill vara förstahandsvalet för detaljhandelskedjor i Norden. Det är vår vision och den strategin ligger fast.

Är det enklare att nå den visionen om man får draghjälp av en internationell aktör?

– Den här branschen är otroligt personberoende även om man försöker få det att framstå som väldigt tekniskt och analytiskt. Det är mycket känsla för feeling, att man förstår annonsörens förutsättningar och affär. Därför har vi valt en lite annorlunda väg och vår ambition är att växa med våra existerande kunder.

Daniel Berg är vd för Scream:

– Det är spännande och kul för Bizkit Wisely. Sedan är det ett val i hur man vill bygga upp sin nordiska verksamhet och där gör vi en annan bedömning.

– Vi har gått lite till val på att vara det oberoende alternativet och har också byggt upp ett oberoende nordiskt nätverk själva. Det har varit rätt val för oss. Men det är bara att gratulera Bizkit Wisely, säger han till Dagens Media.

Varför är det rätt val för er att vara oberoende?

– Vi har haft en våldsamt framgångsrik tioårsperiod på den svenska marknaden och är en av få byråer som under förra året fortsatte ha en stark tillväxt. Vi har lyckats attrahera kunder som gör att vi i dag omsätter runt en miljard. Vi har ett starkt erbjudande och tror att våra kunder vill att vi fortsätter vara oberoende.

Daniel Berg har tidigare varit vd på IUM och många av de som var med och grundade Scream kommer också från internationella nätverk.

– När mediemarknaden börjar accelerera och nya medieslag utvecklas är det viktigt att kunna göra de investeringar som krävs i Sverige. Men internationellt kan man uppfatta trender på ett annat sätt och då får man vänta på att de trenderna slår igenom där innan man kan satsa, säger Daniel Berg och fortsätter:

– Fördelen med att vara fristående är att vi själva kan välja att göra de investeringar och rekryteringar osm vi behöver när vi tycker att marknaden är mogen för det.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

Bizkit WiselyAdon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.