Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Komm gör förlust med flera miljoner

Publicerad: 14 April 2010, 07:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, befinner sig i svår ekonomisk uppförsbacke efter katastrofåret 2009. Bokslutet kommer, enligt uppgifter till Dagens Media, visa på en brakförlust på miljontals kronor.


När Björn Rietz, i mars 2009, ersatte Pia Grahn Brikell som vd för Komm (då Reklamförbundet) kom hans månadslön på 120 000 kronor snabbt i fokus. Tio månader efter att han tillträtt, avgick han. Dagens Media kan nu berätta att Björn Rietz, efter sin avgång, fick full lön i ytterligare sex månader – totalt 720 000 kronor.

Redan 2008 gick Komm back och uppvisade ett negativt resultat på 660 000 kronor. För 2009 blir det än värre. Komm går på knäna på grund av ökade lönekostnader och mindre sponsorintäkter från organisationens främsta kassako – Guldägget.

– 2009 var ett skitår. Vi har tampats med allt från vd-byten till intäkter som inte har kommit in men exakt hur siffrorna ser ut kan jag inte kommentera, eftersom de inte är klara, säger Jessica Bjurström, Komms vd.

Vad är det främst som har skapat det här underskottet?

– Sponsorintäkterna till Guldägget. Minskningen av resurser förra året har gjort det svårare att jobba fram partnerskap till Guldägget i år. Så även om det var under 2009 vi hade problem så påverkar det oss också under 2010.

Hur mycket påverkar Björn Rietz avgångsvederlag?

– Självklart påverkar det. Det är en extra kostnad vi har dragits med.

Under förra året avgick också Elisabeth Ström som styrelseordförande för Komm och ersattes av Hilanders Ulf Strömqvist. Enligt uppgifter till Dagens Media finns ett stort internt missnöje över hur Elisabeth Ström skötte sitt uppdrag på Komm.

– En stor del av de beslut som togs under hennes ledning har varit hennes ansvar. Det ligger i rollen som styrelseordförande, att tillsammans med vd och styrelse ta beslut som påverkar verksamheten.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.