Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Byråer

Klart: DDB tappar Försvaret

Försvarsmakten bryter med DDB - efter tio år. Volt går vinnande ur den stora upphandlingen, kan Dagens Media berätta.


Publicerad 2016-04-18 15:39

Dela artikeln:

DDB och Försvarsmakten har jobbat tillsammans sedan 2006, och samarbetet har genererat en rad prisbelönta kampanjer.

Nu står det klart att den långa relationen tar slut.

"Vi vill i samband med detta byte tacka vår tidigare byrå DDB för ett långt och mycket givande samarbete. DDB har över tid levererat högklassig kommunikation som gjort att vi nått och i många fall överträffat våra målsättningar", skriver Försvarsmarkens marknadschef Robert Forss i ett mejl till Dagens Media.

Försvarsmakten har, efter en upphandling som pågått i ett år, valt Volt som ny byråpartner. Kreativt ansvarig på Volt blir Daniel Vaccino som tidigare jobbat med Försvarsmakten på DDB. Han värvades av Volt tillsammans med sin hustru Lisa Vaccino i höstas. Även stjärncopyn Magnus Jakobsson, som jobbat med Försvarsmakten har lämnat DDB – en person som Robert Forss tidigare uttryckt att han skulle sakna.

"Volt har i stark konkurrens visat på en mycket hög kompetens och kreativitet. Från ett professionellt insiktsarbete till kreativa integrerade uttag i en stor bredd av relevanta kanaler. De har visat på en förmåga att skapa ett koncept som möjliggör kommunikation över tid. Konceptet erbjuder en variation av enheter som möjliggör en bibehållen relevans och ett publikt intresse. Vi är glada och mycket nöjda med den laguppställning som Volt erbjuder och ser fram emot ett kreativt samarbete som ger relevant, intressant och trovärdig kommunikation", skriver Robert Forss om det nya teamet på Volt.

Det tidigare avtalet med DDB, som löper ut i maj, omfattade flera delar: strategisk kommunikation och kommunikationsstöd, samt digital design.

I den nya upphandlingen ville Försvaret samla större delen av sin kommunikation i ett och samma avtal.

Jätteuppdraget omfattar bland annat stora integrerade reklamkampanjer, enskilda evenemang, kontinuerlig digital annonsering, utveckling av webbplatser, mobila applikationer och närvaro i sociala medier.

De ska jobba med Försvarsmakten

Här är arbetsgruppen på Volt:

Henrik Stampe, Senior Projektledare/Kundansvarig

Björn Sundman, Teknisk Projektledare

Caroline Sjöström, Produktionsledare

Daniel Vaccino, Creative Director

Tomas Lilja, Planner

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.