Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Klarna till OMD

Klarnas svenska byråkonstellation tar form. Nu får OMD uppdraget att ratta bolagets medieköp.


Publicerad 2016-03-07 10:21
Uppdaterad 2016-03-07 10:23

Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:

Dagens Media kunde i november berätta att det hajpade betallösningsföretaget Klarna var på väg till reklambyrån DDB. Detta efter att tidigare ha arbetat med olika byråer på projektbasis.

Nu har Klarna även för första gången valt en långsiktig svensk mediebyråpartner. Det blir OMD som får uppdraget att optimera Klarnas medieköp och strategier.

Samarbetet har redan smygstartat.

– Det råder inget tvivel om att OMD är väldigt bra på det man gör. Vi tycker OMD har visat ett stort kunnande och engagemang, och vi har ett delat synsätt på vad som är viktigt för att bli framgångsrika i en alltmer komplex marknad. OMD har spelat en viktig roll för oss i arbetet med den reklamkampanj som Klarna precis har lanserat. Vi ser fram emot det fortsatta samarbetet, säger Martin Wassborn, ansvarig för konsumentmarknadsföring på Klarna, i ett pressmeddelande.

Klarna lanserade nyligen den första kampanjen med DDB som huvudbyrå. Under payoffen ”Smoooth” vill Klarna kommunicera hur enkelt och smidigt det är att använda bolagets betallösningar.

Dagens Media kunde nyligen berätta att Carol Hargrave, högsta chef för Klarnas marknadsföring och varumärke, lämnade bolaget efter bara ett år.

I slutet av förra året lämnade även Niklas Angergård Klarna. Han hade tidigare jobbet som "vice president brand & marketing".

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.