Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Klarna på väg till DDB

Klarna är i slutfasen av sin byråpitch – uppges välja DDB Stockholm.


Publicerad 2015-11-05 08:14
Uppdaterad 2016-01-14 09:41

Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Dela artikeln:

Det svenska betallösningsföretaget Klarna har stora ambitioner för framtiden. Enligt Di Digital ska bolaget utmana de svenska storbankerna på allvar, genom att i framtiden erbjuda sparkonton och bankkort. Den 1 oktober ansökte Klarna om banktillstånd hos Finansinspektionen.

Hittills har Klarna jobbar med olika byråer främst på projektbasis. En hel del arbete har också gjorts inhouse.

Nu ser sig Klarna om efter en mer stadig reklambyråpartner, kan Dagens Media berätta. Bolaget är i slutfasen av en reklambyråpitch, där tre byråer har utvärderats. Dessa tre har nu kokats ned till två, och ett beslut väntas kommuniceras inom de närmaste veckorna.

Enligt uppgift till Dagens Media blir det DDB Stockholm som tar hem uppdraget.

– Vi är stora fans av DDB, och de är en av byråerna som vi pratar med, men inget avtal är klart, säger Carol Hargrave, marknadschef på Klarna, till Dagens Media.

DDB Stockholms vd David Sandström vill inte berätta om byrån fått något besked i pitchen.

– Jag kommenterar aldrig pågående upphandlingar, skriver han i ett sms till Dagens Media.

Ska jag tolka det som att ni inte har fått något besked?

– Du får tolka det som att jag inte kommenterar pågående upphandlingar.

Carol Hargrave uppger att pitchen ska vara färdig inom ett par veckor.

– Vi jobbar aggressivt med detta och kommer att kunna vara mer konkreta längre fram, säger hon.

Klarna står inför en större varumärkesresa, som den nya byrån kan få en central roll i att förverkliga.

– Vi har förvandlats från att vara en fakturatjänst till en global betaltjänstlösning. Vi vill se hur vi kan ta vårt varumärke till att bli mer av ett konsumentvarumärke, och för det behöver vi rätt partners, säger Carol Hargrave.

DDB Stockholm jobbar sedan tidigare med kunder som McDonald's, Försvarsmakten, Vattenfall och Telia.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.