Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Klarna ny kund hos ANR BBDO

Publicerad: 24 Maj 2010, 09:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Teknikbolaget Klarna tar in riskkapitalist och siktar på internationell lansering. ANR BBDO ska göra kampanjen.


Det svenska teknikbolaget Klarna har utvecklat en betallösning på internet som gör det möjligt för e-handlare att sälja mot faktura. Den osäkerhet som kunder kan uppleva vid handel på nätet i risken att bli lurad, undanröjs samtidigt som handlaren är garanterad att få betalt då Klarna står för hela risken. Klarnas betallösning används i dag vid 20 procent av betalningstillfällena inom svensk e-handel.   – Vi har vuxit över 13 000 procent de senaste fem åren. Utöver Sverige så finns vi också i Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Härnäst expanderar vi till Holland, säger Karl Prytz, marknadschef för Klarna.   Nyligen köpte riskkapitalbolaget Sequoia Capital, som tidigare investerat i Google, Yahoo och Paypal, in sig i företaget. Sequoias Michael Moritz har tagit plats i styrelsen och Sven Hagströmer har valts till ordförande. Klarna får nu extra kraft till sin fortsatta expansion och byrån som ska sätta företagets varumärke på de olika nationella marknaderna är ANR BBDO.   – Klarna är ett fantastiskt exempel på inspirerande entreprenörskap och utmanaranda. Vi ska fortsätta bygga varumärket mot konsumenter och handelsplatser i Sverige och internationellt. Ett drömuppdrag helt enkelt. säger Pontus Karlsson, vd på ANR BBDO.   Karl Prytz:   – ANR BBDO fick uppdraget eftersom de bäst förstod affären och våra kommande kommunikativa utmaningar. De visar stor förmåga att jobba med affärsdrivande kommunikation i snabbväxande och dynamiska företag.   Hur ser ANR BBDO:s uppdrag ut?   – Vi jobbar ju både på b2b- och b2c-marknaden, i det att vi vill att e-handlarna ska använda vårt system, samtidigt som konsumenterna ska känna förtroende för varumärket Klarna som ett säkert alternativ. Så ANR BBDO:s primära uppgift är att stärka Klarna som konsumentvarumärke.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.