Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

King och Volontaire tävlar om finalplats

Första paret ut i DN Reklamcupens semifinal är King med sin annons för Svenska Spel och Volontaire med Kommunal.


Publicerad 2013-08-12 06:13
Uppdaterad 2015-12-06 13:38

Ämnen i artikeln:

King

Dela artikeln:

Med sin annons för Triss har King under sommaren slagit ut både Svenssons kampanj för 7 Eleven, Åkestam Holsts Viking Linekampanj och Berghs School of Communication.

Så här säger de om sitt bidrag:

"Det som är speciellt med Triss är att man bara genom att skrapa, kan vinna mycket pengar på ett ögonblick: plötsligt händer det. I vår annons skrapar vi fram en annan innebörd i en mening, och visar på så sätt i praktiken hur ett enkelt skrap kan förändra allt."

Volontaire har med sin annons för Kommunal i sin tur besegrat Ruths annons för Dagens Industri och Familjen Pangea för Vårdförbundet.

Så här säger de om sin annons:

"Att födas till man är det säkraste sättet att få högre lön – fortfarande. Det skiljer 70 miljarder kronor mellan mäns och kvinnors löner för likadant eller likvärdigt arbete. För att protestera mot den diskriminerande lönesättningen, bestämde sig Kommunals ordförande Annelie Nordström för att byta kön. I den integrerade kampanjen "Byt Lön" uppmanas kvinnor i hela Sverige att delta genom att ladda ner Kommunals foto-app och förvandlas till män – med högre lön – och dela protesten i sina närverk."

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.