måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Kexförlust sänkte Volontaire

Publicerad: 8 juli 2011, 12:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:05

Reklambyrån Volontaire tappade tre kunder förra våren. Det gjorde att bolaget gick med förlust 2010.

Ämnen i artikeln:

Volontaire

MS

Martin Schori


Volontaire grundades av sju medarbetare från reklambyrån Publicis, som lade ned sin verksamhet i Sverige vid årsskiftet 2008/2009.

Under sitt första – förlängda – år uppgick intäkterna till 13 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 67 120 kronor. Under det andra året gick det något sämre – intäkterna uppgick till 11,6 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut. Samtidigt gick verksamheten med förlust, då rörelseresultatet stannade på -320 591 kronor.

– Vi tappade tre kunder i våras men har sedan dess fått in flera nya. Men de kom inte in förrän i september och intäkterna därifrån syns inte i bokslutet än, säger Carl Unger, vd på Volontaire.

De tappade kunderna var Göteborgs Kex, Care of Hotels och Australian Wine Club. Istället har bland andra Kobbs, Svenska Institutet och Björn Borg tillkommit.

– I år gör vi vinst men jag vet inte med hur mycket än. Vi har en stabil kundlista och kunnat göra en del stora kampanjer, bland annat för Björn Borg, säger Carl Unger.

Samtidigt har det egna kapitalet tagit slut, men Volontaire skriver i sitt bokslut att man ska skjuta in mer pengar.

Byrån får in runt hälften av sina kunder via pitch och hälften från relationsbyggande på annat sätt.

– Det är viktigt för oss att få in ett par nya stora kunder så att vi får fart på ekonomin, säger Carl Unger.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev