Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Kelly and Pling växer med Betsson

Uppstickarbyrån Kelly and Pling nyanställer efter att ha vunnit kontot som Betssons huvudbyrå – på samtliga marknader.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Juni 2011, 03:47
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:08

Ämnen i artikeln:

Kelly and PlingBetsson

Eric Bolukbas från Lowe Brindfors och Erik Höglund från Fältman & Malmén startade reklambyrån Kelly and Pling för omkring två år sedan. Med undantag för en 50-wattare är det en byrå som hittills fört en ganska anonym tillvaro, men växt stadigt sedan starten.

Electrolux, Philipsson & Söderberg och Antula Healthcare är några av byråns återkommande kunder.

Nu har Kelly and Pling håvat in sitt första riktigt stora konto.

Efter en stor pitch, där byråer från flera länder deltog, har Kelly and Pling blivit huvudbyrå för spelbolaget Betsson på samtliga marknader.

– Vi har jobbat med Betsson tidigare, men inte haft huvudansvaret. Detta är verkligen ett break för oss, säger Erik Höglund.

Nu kan Kelly and Pling växa.

– Vi ökar antalet anställda från fem till sju. Det hade vi antagligen inte kunnat göra om vi inte hade fått in Betsson. 

Uppdraget i pitchen var att ta fram ett helt nytt kommunikationsmanér för Betsson som även skulle mynna ut i en första kampanj.

Kelly and Plings vinnande manér har precis sjösatts – då den första av totalt åtta reklamfilmer har börjat gå i tv.

Den kommunikativa lösningen är uppbyggt kring den klassiska frågan ”Vad skulle du göra om du vann en miljon kronor”. Men i Betssons kampanj är miljonen utbytt mot variernade belopp som sträcker sig från några tusen kronor till flera miljoner.

I den första filmen handlar det om 17 500 kronor som gör det möjligt för en ung man att köpa matchbiljetter till sina vänner.

– Frågan om vad man skulle göra om man vann pengar är lika intressant oavsett om det handlar om 4 200 kronor, eller 4,2 miljon kronor. Vinner man 4 200 kanske man kan göra något extra i sommar, säger Erik Höglund och fortsätter:

– Vi vill även visa att på en bredd i Betssons utbud. Det handlar inte bara om ett fåtal människor som vinner stora belopp. Genom att byta ut beloppet är tanken att man ska tänka på möjligheterna i olika situationer.

Kelly and Pling har även inlett ett samarbete med den omtalade pr-byrån Studio Total, som bland annat låg bakom Gudrun Schymans pengabränning i Almedalen, vilket byrån hoppas kunna resultera i nya spännande uppdrag.

Läs en artikeln om spelbolagens ökande medieinvesteringar och förändrade strategier i DM Plus.

Ämnen i artikeln:

Kelly and PlingBetsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.