Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Kaplan går mot strömmen

Publicerad: 14 Maj 2013, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Samtidigt som flera DM-byråer slagits ut upplever Kaplan större efterfrågan på sina tjänster. Nu anställer byrån fyra medarbetare.


Ämnen i artikeln:

Kaplan

I går berättade Dagens Media att reklambyrån Augusti som var specialiserad på direktmarknadsföring ansökt om konkurs. Därmed blev byrån det senaste offret för byrådöden som slagit hårt mot DM-branschen under de senaste åren. Bland övriga namn på kyrkogården finns bland andra Trackster, Alex & Fred och One Sthlm.

Sett mot denna bakgrund upplever lojalitetsbyrån Kaplan ökad efterfrågan på sina tjänster och anställer ytterligare fyra medarbetare.

Viktor Ögren, Johnny Jakobsson och Sandra Arbinge blir it-projektledare i det tekniska teamet medan Jenny Högström tar rollen som produktionsledare i kommunikationsteamet.

Tidigare i våras rekryterades två medarbetare i syfte att stärka byrån inom strategisk crm.

Rekryteringarna speglar på vilka områden byrån lägger sina krafter.

– Teknik gör att man kan göra fantastisk kommunikation, säger Johan Nordenström, vd på Kaplan till Dagens Media.

Att byrån lyckats bättre än sina konkurrenter tror han beror på flera faktorer.

– För det första är vi ingen DM-byrå. Individkommunikation är en del av vår kommunikationsdel, men är bara intressant om man kan kombinera den med avancerad analys.

Han fortsätter:

– För att lyckas måste man kunna erbjuda kunden ett helhetserbjudande, vilket kräver en kombination av analys, teknik, kommunikation och affärsstrategi. En vanlig DM-byrå har bara kreatörer men inga tekniska förutsättningar för analys och affärsstategi. Då slås man ut.

Johan Nordenström tror att byrån snart kommer att behöva rekrytera ytterligare medarbetare till kommunikationsteamet.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Kaplan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev