Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Källor: Adamskys ledning ignorerade problemen – och fakturorna

Publicerad: 21 Maj 2018, 14:30
Uppdaterad: 22 Maj 2018, 06:42

foto: montage/skärmdump

Dagens Media kan avslöja att agenturen Adamskys konkurs upplevs som kaosartad av flera bekräftade källor, som berättar att fakturor inte betalats och att medarbetare uppmanats anlita nya underleverantörer när bolaget inte kunnat betala befintliga.


I tisdags var Dagens Media först med att berätta att det 15 år gamla agenturen och produktionsbolaget Adamsky Productions gått i konkurs. I ett samtal med föredetta vd:n, grundaren och styrelsemedlemmen Alexander Aaseby, meddelades att konkursen kom som en chock och att produktionsbolaget kämpat för att anpassa sig till det nya medielandskapet.

– Jag hoppas vi kan ta en sista "Adamsky-fredagsöl" med alla de som varit med under åren. Det har varit fantastisk en resa men nu är den slut, sa grundaren Alexander Aaseby till Dagens Media i förra veckan.

Nu har flera källor valt att låta Dagens Media berätta om deras upplevelser av Adamskys konkurs. 20 personer uppger att de har liknande erfarenheter av det konkursatta bolaget. De uppger att de ekonomiska problemen inte alls kom som en chock.

“Det har länge varit stora problem – något vi i personalen har flaggat för länge. Styrelsen och vd:n har blundat för det och fortsatt anställa ny personal trots att antalet kunder och uppdrag har minskat. Nu drabbas inte bara vi anställda utan även alla kreatörer som i och med konkursen förlorar hundratusentals kronor, sammanlagt en summa på flera miljoner kronor. Ansvariga borde skämmas,” uppger en källa.

Många upplever att de ekonomiska problemen långt ifrån var någon nyhet – och flera hade flaggat för detta. Och samtidigt upplevde de att problemen bara sopades under mattan.

“Fick en magkänsla efter något år att saker inte stod rätt till. Jag slutade få viss information, blev aldrig kallad till styrelsemöte och vi ägare träffades aldrig. Hösten 2017 bad jag ekonomiansvarig att få en balansrapport och såg de mörka siffrorna. Förstod inte varför det gick så dåligt då vi föregående år gick med över 1 miljon i vinst. September 2017 hade vi ett resultat på minus 900 000 kronor. Min magkänsla var bekräftad, “ säger en källa.

“När jag tänker tillbaka så fanns det så många tecken på att detta skulle ske. När den tidigare ekonomiansvarige slutade blev det kaos. De skickade mig fakturor som var betalda i fel valuta. Det känns som om de visste att detta skulle komma för längesedan,” uppger en annan källa.

Historierna är många – och ett gemensamt mönster i berättelserna är uteblivna, försenade eller vilseledande faktureringar – till både underleverantörer och personer anlitade via agenturen.

“Jag trivdes väldigt bra på Adamsky fram tills för drygt ett halvår sedan när saker och ting förändrades. Plötsligt slutade företaget att betala underleverantörernas fakturor. När underleverantörer inte längre ville jobba med oss eftersom de inte fick betalt fick vi rådet att kontakta andra leverantörer istället,” säger en källa.

Flera personer berättar att de inte fått betalt för fakturor förrän flera månader efter utfört arbete och efter flera påtryckningar. När de konfronterade Adamsky fick de bland annat höra att nya ekonomiska system försenade betalningarna. Några krävde att få fakturera direkt till slutkunden och försäkrades om att de skulle få ärendet ordnat av produktionsbolaget.

“Tiden gick och ursäkterna blev alltmer varierande. Vi blev hela tiden försäkrade om att vi skulle få våra pengar, senast några dagar innan konkursen.

En agentur är en mellanhand som tillfälligt tar hand om andras pengar. En agentur ska ta sin provision och skicka vidare pengarna till sina kreatörer snarast. Adamsky missbrukade vårt förtroende å det grövsta och använde våra pengar till sina egna löner och kostnader. Att de går in i konkursen med så höga skulder till sina kreatörer är djupt oetiskt. Vi känner oss bestulna och rånade. Att de lät företagets skulder nå upp till över 10 miljoner utan att dra i någon nödbroms är förbluffande. Vi förlorar 343.000 kr som vi arbetat hårt för och det sätter naturligtvis djupa spår i ett litet företag. Vi kommer inte komma på en sista fredagsöl.”

Flera av de Dagens Media pratat med uppger att Adamsky är skyldiga dem summor på allt från flera tusen kronor – till flera hundra tusen. Många känner sig besvikna, arga och uppgivna.

“Såhär i efterhand känns det lite som att komma ur ett destruktivt förhållande där partnern hela tiden lovar en sak men gör en helt annan… Kan inte föreställa mig hur svikna en del av er måste känna sig”, säger en källa.

Resumé rapporterade förra veckan att bolagets skulder uppgått till mellan 10 och 20 miljoner kronor. Information som flera av källorna upplever inte har kommunicerats i förväg av ledningen. Flera uppger att de varken fått information i förväg – eller i efterhand – när konkursen gått i lås. Vissa berättar till och med att de blivit försäkrade av ledningen att de ska få betalt och att allt står bra till i kassan – bara några dagar innan konkursen.

Den sammanlagda skulden till de källor Dagens Media varit i kontakt med är 3 100 000 kronor – där den “lindrigast” drabbade förlorat runt 3000 kronor och en av de värst drabbade uppger sig ha förlorat över 500 000 kronor.

Alexander Aaseby håller fast vid att konkursen var oförutsägbart snabb.

Flera uppger att problemen varit tydliga ett tag och att man flaggat för det, hur ser du på det?

– Jag är förkrossad över det som hänt och förstår att många är arga och besvikna. Jag vet att det cirkulerar rykten och det beror på hur man väljer att se på det. Till dem vill jag säga: det är ingen som såg det här komma. Agenturen som affärsmodell har haft problem länge. Branschen är i förändring och vi har vuxit. Vi var tvungna att förändra oss. Vi tog tag i det i januari förra året och alla förändringar kräver kapital. Bankerna och ägarna gick in och alla trodde på det nya. Vi hade inte gått in med så mycket pengar om vi inte trodde på det här, säger Alexander Aaseby och fortsätter:

– Men det går otroligt fort. Nya ekonomisystemet havererade och vi hade kunder som inte betalat i tid. Dessutom förlorade vi stora kunder. Vi upprättade en kontrollbalansräkning och tog in experter. Ingen såg konkursen komma.

Flera uppger att ni har anställt fler trots ekonomiska problem, hur ser du på det?

- Adamsky har vuxit mycket de senaste åren och då har vi anställt fler, som flest var vi 23 medarbetare. Under våren har vi sagt upp anställda och flera har sagt upp sig. Nu var vi 15 anställda. Det var en del av den nya strategin.

 Våra källor hävdar att de har blivit uppmanade att ta in nya underleverantörer när befintliga ej betalats. Hur ser du på det?

– Det känner jag inte igen. Jag har inte varit operativ sen i januari.

Vissa uppger att de blivit försäkrade om att få sina pengar och att allt i verksamheten var stabilt, bara dagar innan konkursen. Hur ser du på det?

– Dagar vet jag inte. Någon vecka innan konkursen var ett faktum möjligen. Förändringen kom snabbt och det har varit stökigt under hela våren.

Var tog pengarna vägen?

– Det är konkursförvaltaren som går igenom det här nu.

Vad skulle du vilja säga till de drabbade?

– Pengarna är ju det hemska. Det som man känner sorg över är att det drabbar människor man jobbat med i många år. Det är fruktansvärt. Jag kommer ju också förlora – jag förlorar flera miljoner och mitt bolag, säger Alexander Aaseby och fortsätter:

– Avslutningsvis vill jag säga att det är många rykten som florerar nu och jag är otroligt ledsen för det som hänt. Jag har inget att dölja men jag mår inte särskilt bra över det här.

20 personer har valt att dela med sig av sina historier och samtliga vill förbli anonyma. Källorna är bekräftade av Dagens Media. 

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.