Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Jungs vinst faller: "Marginalerna kommer att ligga lägre"

Publicerad: 13 Augusti 2015, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Jung drabbades när största kunderna drog ner investeringarna.


Ämnen i artikeln:

Jung

Jungs byråintäkt minskade från 44,3 miljoner kronor 2013 till 39,1 miljoner kronor förra året.

Rörelseresultatet minskade kraftigt, från 4,8 miljoner kronor 2013 till 1,4 miljoner kronor förra året. Rörelsemarginalen, som för några år sedan låg på över 20 procent, var förra året nere i betydligt mer blygsamma 3 procent.

I årsredovisningen skriver Jung att byråns minskade lönsamhet till stor del förklaras av minskade pr-investeringar för två av Jungs största kunder, utan att ange vilka kunder det rör sig om.

Nedskärningarna hos nyckelkunderna fick Jung att inleda en offensiv försäljningsfas under andra halvan av 2014, vilket bland annat resulterade i nya uppdrag för American Express, GB och Electrolux.

I början av 2015 blev Jung även Facebooks nya pr-byrå i Norden, ett samarbete som dock avslutades mindre än ett halvår senare.

Kreativt var dock 2014 ett lyckat år för Jung, som tog hem flera pr-priser både i Sverige och internatinonellt.

När internationella pr-tävlingen Sabre Awards i höstas utsåg världens 50 bästa pr-kampanjer, var Jungs Volvo-kampanj "The unbranded launch" ett av två svenska bidrag på listan, tillsammans med MSL Groups 24-timmarssändning för Comedy Central.

Enligt årsredovisningen ser Jungs ledning positivt på framtiden, men tror inte att marginalerna kommer tillbaka till samma nivå som under de mest lönsamma åren.

" Jung har i många år varit en kreativ utmanare i branschen, och har idag vuxit till att bli en av de mest tongivande byråerna i sin nisch. Vi bedömer att vår kompetens kommer att vara fortsatt starkt efterfrågad, men att marginalerna kommer att ligga något lägre än under Jungs mest lönsamma år", skriver de.

LÄS ÄVEN:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Jung

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.