Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Jung tappar i byråintäkt – och nästan halverar vinsten

Publicerad: 24 Juni 2014, 07:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:34

Pr-byrån Jungs kraftiga tillväxt avstannade under 2013.


Ämnen i artikeln:

Jung

När Jungs vd Claes Bodén summerade 2012 kunde han glädjas åt en byråintäkt som ökat med 25 procent, till 46,4 miljoner kronor.

– Vi är fantastiskt glada. Jung handlade aldrig om att addera ytterligare en byrå till mittfåran, sade han i ett pressmeddelande.

Men förra året, när pr-byrån firade tio år på marknaden, gick det trögare.

Jungs tappade nästan 2 miljoner kronor i byråintäkt under 2013, och landade på 44,3 miljoner kronor. Omsättningen föll från 81,6 till 69,1 miljoner.

Rörelseresultatet nästan halverades till 4,8 (8,8) miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 4,8 (9,2) miljoner.

I förvaltningsberättelsen skriver Jung att byrån under året har fortsatt att "investera i personal och intern utveckling". Bland annat har byrån anställt en digital chef och corporate communications-ansvarig.

Byråns personalkostnader ökade till 30 (27,8) miljoner kronor.

Några av de nya kunder som Jung knöt till sig under året är Lantmännen, Svenska Spel, Ica och Zound Industries.

Jung berättar också att byrån blev utsett till Gasellföretag för andra gången, samt att byrån skördade framgångar i tävlingar som Sabre Awards och Guldägget.

Jungs ledning ser positivt på framtiden.

”Jung har på elva år vuxit till en lite större byrå som är väl etablerad på den svenska marknaden. Företaget är en av de absolut främsta inom sin nisch och vi bedömer att vår kompetens kommer att vara fortsatt starkt efterfrågad", skriver de i bokslutet.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Jung

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev