Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Jung ökade byråintäkten med 3 miljoner

Publicerad: 21 Juni 2012, 12:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Jung har stärkt både sin personalstyrka och utökat sina lokaler under 2011. Detta återspeglas i byråns bokslut, som visar en ökad byråintäkt, men minskat resultat.


Ämnen i artikeln:

JungJung Relations

Jung Relations byråintäkt ökade med drygt 4 miljoner kronor, från 33,2 miljoner till 37,3 miljoner kronor.

Även byråns nettoomsättning ökade, från 45,7 miljoner kronor till 53 miljoner kronor.

– Vi har gjort ett jättebra år. Vi har vuxit mycket, utvecklats och levererat ett bra resultat och jag är både glad och stolt, säger byråns vd Claes Bodén, till dagensmedia.se.

Byrån minskade dock sitt  rörelseresultat med 17 procent, från 9,3 miljoner kronor till 7,7 miljoner kronor.

– Jag tycker att det är ett bättre resultat än året innan, det handlar inte bara om siffror. Att växa och bli fler och ta 600 kvadratmeter mer i lokal, det måste ju synas någonstans. Vi har planerat för denna typ av tillväxt, så det är snarare en sundhet, säger Claes Bodén.

Av bokslutet framgår också att personalstyrkan har stärkts kraftigt under året och att medelantalet anställda har gått från 25 till 36 personer. Detta innebär att även personalkostnaderna har ökat, från 17,2 miljoner kronor till 23,3 miljoner kronor.

I verksamhetsberättelsen framgår det också att byrån dubblade sin kontorsyta under året och expanderade till ytterligare ett våningsplan på Gävlegatan i Stockholm.

Byrån knöt dessutom till sig flera nya kunder, bland dem Blocket och Procter & Gamble.

– Vi har fått större förtroenden och större andel kommunikation. Vi gör mer saker och har mer ansvar i dag. Vi jobbar med globala kunder och ansvarar för kundernas räkning för kommunikation och events i bland annat Paris och Berlin, säger Claes Bodén.

Hur tror du att räkenskapsåret för 2012 kommer att se ut?

– Vi har inte märkt av någon konjunktur än, vi fortsätter växa och tror och hoppas på ett år snarlikt 2011. Om vi har en likadan utveckling 2012 så känns det bra.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

JungJung Relations

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.