Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Jubel hos Carat – vinner Coca-Cola

Publicerad: 7 November 2014, 09:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

Storkunden Coca-Cola avslutar samarbetet med IUM och går till Dentsu Aegis-byrån Carat.


Nike Carlstoft, vd på Carat i Sverige, är strålande glad när hon bekräftar nyheten för Dagens Media.

– Det är jätteroligt, verkligen. Det var glädjeyra igår när vi fick beskedet, säger hon.

Coca-Cola har jobbat med IUM i decennier. I början av hösten i år inledde dryckesjätten en omfattande nordisk mediebyråpitch.

– Det har varit en väldigt professionellt skött pitchprocess enligt konstens alla regler. Vi har fått presentera lösningar på två briefer som de gav oss. När vi visade hur vi ska lösa uppdragen gick vi till final. Efter förhandlingar blev allt klart igår, säger Nike Carlstoft.

Vad betyder det här för Carat?

– För Carat Norden är det ett bevis på att vi har ett nära samarbete och en kvalitetssäkrad process i Norden, som funkar bra i alla länder. För Carat Sverige är det naturligtvis jättestort, och för mig och den nya ledningen är det ett bevis på att vår plan för att bli Sveriges bästa byrå håller.

Carats systerbyrå Isobar – med specialistkompetens inom pr och sociala medier– har varit delaktig i hela processen, och personer från Isobar ska ingå i arbetsgruppen som ska sköta Coca-Cola-uppdraget.

– Isobar har hjälpt oss jättemycket, säger Nike Carlstoft.

Hur ska ni fira?

– Vi drack Coca-Cola igår. Nu ska vi börja jobba.

På Carat ska Martina Göransson, Thomas Weigle och Kristina Juhlin leda arbetet med Coca-Cola. Morten Funch, media manager på Coca-Cola, är beställare.

Carat har haft det motigt under en längre tid. Som Dagens Media tidigare har berättat har byrån nästan halverat omsättningen på två år, från 1,9 miljarder 2011 till 992 miljoner kronor 2013.

Byrån har det senaste året genomfört stora effektiviseringar och rationaliseringar. Patrik Gamryd, chef för Dentsu Aegis i Sverige, berättade tidigare i år för Dagens Media att situationen för Carat har ljusnat avsevärt.

– Vi har under första halvåret vunnit betydligt fler pitcher än vad vi har förlorat, det är ett viktigt trendbrott, sade Patrik Gamryd, och fortsatte:

– Strömmen av människor ut genom dörren har också stannat. Teamet känns mer komplett och vassare än på väldigt länge.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.